Skal prøve meg på å reparere en pusset vegg (murstock) og trenger alle tips og råd dere har, så enkelt og pedagogisk beskrevet som mulig.

• Veggen har avskallet puss med synlige sprekker og delvis avdekket murstein, ved siden av en hvit kakkelovn.
  • Slitt pusset vegg med sprekkdannelser og avskallet maling, klar for reparasjon.
  • En uferdig pusset vegg med noen skader, med et vater stående lent mot den. En peis er synlig til høyre.
  • Murvegg med flassende puss og skader.
C
Første og siste bildet viser tilsynelatende et gammelt tiltak som har feilet (dårlig vedheft mot den opprinnelige pussen). Så der bør man nok vurdere å ta ned også resten av det ytre pusslaget.

Nr 2 bør etter min mening være å vurdere tilstanden på det som er igjen. Alt som er løst tas vanligvis ned, og da må man tenke på om det blir nok igjen til at det er verdt å reparere, eller om man skal slå ned alt sammen og begynne fra begynnelsen.

Det ser dessuten ut som om du har svartmugg der på veggene... Vask det av med muggvask eller klorin.
Skrap bort alt løst og bank på veggen for å se hvor det er "bom" (altså sitter løst) og bank ned det også.
Så på med cementslurry og puss. B-puss burde gå bra.
Om du ikke har pusset tidligere så bruk pussbaner.
Avhengig av hvor fin overflate du vil ha så river du av det med en planke (grovt), pussbrett i plast (halvgrovt) eller en metallsparkel for fin overflate.

C
anders07 anders07 skrev:
Så på med cementslurry og puss. B-puss burde gå bra.
B-puss på en myk kalkpuss er ingen bra kombinasjon. Det blir om ikke annet sprekkdannelse der materialene møtes.

• Liker
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
C cpalm skrev:
B-puts på en myk kalkpuss er ingen bra kombinasjon. Det blir om ikke annet sprekkdannelse der materialene møtes.
Hvordan vet du at det er kalkpuss?

C
anders07 anders07 skrev:
Hvordan vet du at det er kalkpuss?
Det fantes ingenting annet på den tiden dette er gjort.

• Liker
anders07
  • Laddar…
Så hvilket tror dere? Kalkpuss? Eller er veggene røkta?

N nalli skrev:
Så hvilket tror dere? Kalkpuss? Eller er veggene røkt?
Nei, men det kan være enklere å legge på fibercementplater og så pusse på dem... Da vet du at det holder.

Jeg synes at pussen ser litt for skarp/skarpt ut til å være kalkpuss, men vanskelig å si sikkert fra bilder. Det kan jo være kalkpuss fra begynnelsen og noen har reparert med sementmørtel derfor det faller ned.

• Liker
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Første og siste bilde viser tilsynelatende en gammel tiltak som har mislyktes (dårlig vedheft mot den opprinnelige pussen). Så der bør man nok vurdere å ta ned også resten av det ytre pusslaget.

Nr 2 burde etter min mening være å vurdere tilstanden på det som er igjen. Alt som er bomt tas vanligvis ned, og da må man vurdere om det blir tilstrekkelig mye igjen til at det er verdt å reparere, eller om man skal ta ned alt sammen og starte på nytt.
Og hvordan tenker du at man deretter starter på nytt?

C
anders07 anders07 skrev:
Det kan jo være kalkpuss fra begynnelsen og noen har reparert med sementmørtel, derfor det faller ned.
Ja, det ytre laget er kanskje potensielt KC-mørtel, men av avispapiret der å dømme ser det også ganske gammelt ut. Kalksementmørtel begynte å bli brukt en gang på 40-tallet.

N nalli skrev:
Og hvordan tenker du at man så begynner på nytt?
Du mener hvis du bestemmer deg for å slå ned en vegg helt?
Ja, da har du litt større valgfrihet så klart. Selv ville jeg bygget opp det med samme tradisjonelle teknikk/materiale - 4 mm luftherdende kalkpuss 1:2 som slås eller brede på i kanskje 3 st centimeter tykke påslag. Siste påslaget dras av mot baner som kan ordnes på litt forskjellige måter og glattes. Avhengig av hva du skal gjøre med veggen, trenger det ikke nødvendigvis pusses med finmørtel deretter.

Er underlaget gjennomgående murverk, eller har du puss på treverk et sted?

Vet at du ville ha en detaljert arbeidsgang, men det blir ganske omfattende å forsøke seg på å forfatte en slags pusskole her. Dessverre ser det ut til at min favorittmurer har forsvunnet fra Youtube, ellers ville jeg linket til hans kanal.

• Liker
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, det ytre laget er kanskje potensielt KC-bruk, men av avispapiret der å dømme ser det også ganske gammelt ut. Kalksementbruk begynte å bli brukt en gang på 40-tallet.

Du mener om du bestemmer deg for å rive ned en vegg helt?
Ja, da har du litt større valgfrihet så klart. Selv ville jeg ha bygd det opp med samme tradisjonelle teknikk/materiale - 4 mm luftherdende kalkpuss 1:2 som slås eller breies på i kanskje 3 st centimeter tykke lag. Siste laget dras av mot baner som kan ordnes på litt forskjellige måter og glattes. Avhengig av hva du skal gjøre med veggen, trenger det ikke nødvendigvis pusses med finpuss etterpå.

Er underlaget gjennomgående murverk, eller har du puss på treverk et sted?

Jeg vet at du ville ha en detaljert arbeidsgang, men det blir ganske omfattende å forsøke å forfatte noen slags pusseskole her. Dessverre virker det som min favorittmurere har forsvunnet fra Youtube, ellers ville jeg ha lenket til hans kanal.
Er en gammel stue, så får nok bli å gjøre som du sier. Den biten jeg har slått bort virker å være mer melaktig innerst (litt Mer gult? Og det ytterst er Mer grått og hardere. Klarer helt uerfarne å pusse med kalkpuss?

C
N nalli skrev:
Klarer en helt uerfaren å pusse med kalkpuss?
Kalkpuss er ikke vanskeligere enn noe annet pussbruk, hvis man sier det sånn.
Men skal du pusse opp en hel vegg med godt resultat er det ikke selvsagt at man lykkes hvis du spør meg. Selv har jeg hyret inn proffer for sånt.

• Liker
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Me
C cpalm skrev:
Kalkmørtel er ikke vanskeligere enn annet pussmørtel, om man sier så.
Men skal du pusse opp en hel vegg med bra resultat, er det ikke selvfølgelig at man lykkes hvis du spør meg. Selv har jeg ansatt proffer for slikt.
Men tenker at det ikke er farlig å teste, faller alt ned så kan man ansette noen senere 😊

• Liker
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kalkmørtel er ikke vanskeligere enn noe annet pussmørtel, for å si det sånn.
Men skal du pusse opp en hel vegg med godt resultat, er det ikke opplagt at man lykkes hvis du spør meg. Selv har jeg ansatt proffer til slikt.

• Gammel murvegg med synlige skader og en hvit, dekorert kakkelovn til venstre. Mursteinsrester og bygningsavfall på gulvet.
Raste masser, tips?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.