4.333 lest ·
23 svar
4k lest
23 svar
Hvordan pusse på skadet puss
Første og siste bildet viser tilsynelatende et gammelt tiltak som har feilet (dårlig vedheft mot den opprinnelige pussen). Så der bør man nok vurdere å ta ned også resten av det ytre pusslaget.
Nr 2 bør etter min mening være å vurdere tilstanden på det som er igjen. Alt som er løst tas vanligvis ned, og da må man tenke på om det blir nok igjen til at det er verdt å reparere, eller om man skal slå ned alt sammen og begynne fra begynnelsen.
Nr 2 bør etter min mening være å vurdere tilstanden på det som er igjen. Alt som er løst tas vanligvis ned, og da må man tenke på om det blir nok igjen til at det er verdt å reparere, eller om man skal slå ned alt sammen og begynne fra begynnelsen.
Det ser dessuten ut som om du har svartmugg der på veggene... Vask det av med muggvask eller klorin.
Skrap bort alt løst og bank på veggen for å se hvor det er "bom" (altså sitter løst) og bank ned det også.
Så på med cementslurry og puss. B-puss burde gå bra.
Om du ikke har pusset tidligere så bruk pussbaner.
Avhengig av hvor fin overflate du vil ha så river du av det med en planke (grovt), pussbrett i plast (halvgrovt) eller en metallsparkel for fin overflate.
Skrap bort alt løst og bank på veggen for å se hvor det er "bom" (altså sitter løst) og bank ned det også.
Så på med cementslurry og puss. B-puss burde gå bra.
Om du ikke har pusset tidligere så bruk pussbaner.
Avhengig av hvor fin overflate du vil ha så river du av det med en planke (grovt), pussbrett i plast (halvgrovt) eller en metallsparkel for fin overflate.
Nei, men det kan være enklere å legge på fibercementplater og så pusse på dem... Da vet du at det holder.N nalli skrev:
Jeg synes at pussen ser litt for skarp/skarpt ut til å være kalkpuss, men vanskelig å si sikkert fra bilder. Det kan jo være kalkpuss fra begynnelsen og noen har reparert med sementmørtel derfor det faller ned.
Og hvordan tenker du at man deretter starter på nytt?C cpalm skrev:Første og siste bilde viser tilsynelatende en gammel tiltak som har mislyktes (dårlig vedheft mot den opprinnelige pussen). Så der bør man nok vurdere å ta ned også resten av det ytre pusslaget.
Nr 2 burde etter min mening være å vurdere tilstanden på det som er igjen. Alt som er bomt tas vanligvis ned, og da må man vurdere om det blir tilstrekkelig mye igjen til at det er verdt å reparere, eller om man skal ta ned alt sammen og starte på nytt.
Ja, det ytre laget er kanskje potensielt KC-mørtel, men av avispapiret der å dømme ser det også ganske gammelt ut. Kalksementmørtel begynte å bli brukt en gang på 40-tallet.anders07 skrev:
Du mener hvis du bestemmer deg for å slå ned en vegg helt?N nalli skrev:
Ja, da har du litt større valgfrihet så klart. Selv ville jeg bygget opp det med samme tradisjonelle teknikk/materiale - 4 mm luftherdende kalkpuss 1:2 som slås eller brede på i kanskje 3 st centimeter tykke påslag. Siste påslaget dras av mot baner som kan ordnes på litt forskjellige måter og glattes. Avhengig av hva du skal gjøre med veggen, trenger det ikke nødvendigvis pusses med finmørtel deretter.
Er underlaget gjennomgående murverk, eller har du puss på treverk et sted?
Vet at du ville ha en detaljert arbeidsgang, men det blir ganske omfattende å forsøke seg på å forfatte en slags pusskole her. Dessverre ser det ut til at min favorittmurer har forsvunnet fra Youtube, ellers ville jeg linket til hans kanal.
Er en gammel stue, så får nok bli å gjøre som du sier. Den biten jeg har slått bort virker å være mer melaktig innerst (litt Mer gult? Og det ytterst er Mer grått og hardere. Klarer helt uerfarne å pusse med kalkpuss?C cpalm skrev:Ja, det ytre laget er kanskje potensielt KC-bruk, men av avispapiret der å dømme ser det også ganske gammelt ut. Kalksementbruk begynte å bli brukt en gang på 40-tallet.
Du mener om du bestemmer deg for å rive ned en vegg helt?
Ja, da har du litt større valgfrihet så klart. Selv ville jeg ha bygd det opp med samme tradisjonelle teknikk/materiale - 4 mm luftherdende kalkpuss 1:2 som slås eller breies på i kanskje 3 st centimeter tykke lag. Siste laget dras av mot baner som kan ordnes på litt forskjellige måter og glattes. Avhengig av hva du skal gjøre med veggen, trenger det ikke nødvendigvis pusses med finpuss etterpå.
Er underlaget gjennomgående murverk, eller har du puss på treverk et sted?
Jeg vet at du ville ha en detaljert arbeidsgang, men det blir ganske omfattende å forsøke å forfatte noen slags pusseskole her. Dessverre virker det som min favorittmurere har forsvunnet fra Youtube, ellers ville jeg ha lenket til hans kanal.
Me
Men tenker at det ikke er farlig å teste, faller alt ned så kan man ansette noen senere 😊C cpalm skrev: