Trenger deres hjelp! Vi har en åpen peis med hvit glatt overflate som har sett bedre dager. Finishen er sprukket, nedsotet og slitt, den har nok vært der siden hytta ble bygget på 50-tallet. Vi har nå vurderinger på å pusse den opp igjen, og gjøre peisen glatt og pen igjen, men hvordan går vi frem og hvilket materiale skal man bruke?

Er det et for vanskelig prosjekt eller tør vi prøve det selv?

Håper dere kan hjelpe oss!

Puff!

Jeg er absolutt ingen ekspert men har sett kompisen pusse opp min peismur, og tror nok jeg kunne ha gjort det selv om det hadde vært nødvendig.

Først er det nok best å dekke gulvet ved peisen med sponplater eller lignende og så tørke bort løs sot så godt det går. Deretter banker du bort den puss som du tror sitter så løst at den kan falle bort av seg selv ellers. Så fukter du eventuelle dype hull med en passende børste, f.eks. en billig stor fasademalingspensel, eller smører på primer. Primer er bra om det bare blir murstein igjen etter at du har banket bort puss. Deretter fyller du disse hullene med puss slik at du har en god overflate å legge sluttlaget på etter hvert.

Når grovpussen har tørket fester du finmasket metallnett med tilhørende festesystem, altså en form for armeringsnett som de har på større byggevarehus. Omtrent 10 cm overlapp ved skjøter mellom nettdelene.

Så skal du finpusse og de fleste større produsenter av puss har gode veiledninger for grunnmetoden for hjørner og slikt, som du må tilpasse til din peis.

Generelt sett er det enkelt og takknemlig å jobbe med gipsputs men det kan bli litt småsprekker hvis det blir for varmt over ildstedet, så aller best, men litt mer vanskelig å jobbe med er nok pussmørtel C.

Om du skal male etterpå, bruk en maling som puster godt i motsetning til en blank og tett plastmaling.

Du trenger litt enkle murskjeer og spann samt en skikkelig sterk slagboremaskin for å feste nettet og røre om mørtelen. Og en mørtelomrører selvfølgelig. I stedet for slagboremaskin kan det være bra med en borhammer så du kan banke løs løs puss med maskinen også. Og en grovstøvsuger.

Sist redigert:
Takk! Det hørtes jo ikke så vrient ut likevel!
Jeg tror jeg skal gi meg i kast med komfyren og se om jeg får det til.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.