Hvordan plassere takspotter? Er symmetri et must?

Fungerer løsning B også? Det er ikke alltid man har symmetri i hjemmet, det kan finnes en trapp i veien, et maleri man vil belyse, en vindusnisje osv osv, man vil kanskje plassere ut takspotter på ulike steder, men samtidig skal det jo se pent ut og ikke rart.

Jeg blir sprø snart, uansett hvordan jeg tenker blir det ikke bra. Gardiner er i veien osv. Symmetri føles jo penest kanskje men da blir det heller ikke bra. Hmmmmm.....

• To alternativer for plassering av takspottar, merket A og B, vises i en skjematisk tegning med symmetrisk design på venstre side og asymmetrisk til høyre.
du kan gå på alternativet "symmetriske grupper " også, avhenger forresten litt av hvor stort rommet er,
Men f.eks., to st i linje ved en vegg, tre andre i et hjørne, fire på et passende sted der man tror man vil ha lys over et bord, osv

Har vært inne i et rekkehus der alle innvendige vegger var revet ned og det var mer enn 50-60 spotter i taket som var plassert symmetrisk. Såg ikke vakkert ut etter min mening, det var nesten som et fabrikkrom... Mer asymmetri!

Jeg tror jeg kjenner i magen hva som er riktig, får leke litt til. takk

Forresten, jeg antar det finnes 2 måter å lyssette på, enten "allmennbelysning" eller at man vil belyse en gjenstand som et maleri.

Spotter har jo ulik spredning av lys, selve lampen som sådan som avgjør dette, så det går an å tukle med, men man må jo også tenke på hvor selve lampen skal sitte i taket likeså. Jeg vil ikke ha allmennbelysning, men vil lyse opp malerier på veggene, da gjetter jeg at avstanden må være litt større ut fra veggen, noen som vet hvilken avstand? 70-80cm? (Min takhøyde hjemme er ca 2,40 eller 2,50, husker ikke)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.