Forutsetninger:
- Mønebjelke 315x115 med tre bæringer, spennvidder 3700 henholdsvis 4660 mm.
- Takåser i 220x45, 45 grader helling, avstand 2500 yttervegg-mønebjelke. Tette takåser på cc 600.
- Bærende yttervegg i 145x45, vanlig regelstamme med hammarband i 145x45, lektet cc 600 på de stående stenderne.

Originalplanen var å henge åsene i bjelkesko på siden av bjelken på en slik måte at de hviler over en stående stender i ytterveggen (se bilde 1) som føles som den åpenbart beste måten. Dog har jeg møtt på et problem: skorsteinen trenger å komme opp ganske nøyaktig der en av åsene havner. Enkelt å løse om det ikke var slik at veggene allerede står på plass og jeg bare venter på mønebjelken for å fortsette byggingen.
Skisse av tak og veggkonstruksjon med markering for plassering av skorstein, to rektangulære diagrammer med horisontale og vertikale linjer.
Mulige løsninger for å gi plass til skorstein (bilde 2):
1. Avveksling av en takås, de har en utnyttelsesgrad på <30% som det er så det burde ikke være noe problem.
+ Enkel løsning
+ Ser ikke merkelig ut
- Mister litt bæring

2. Legge det halvbredde rommet som blir langs den ene gavlen i midten i stedet.
+ Minst endring
- Stygt med uregelmessig plassering av takåsene som man ser under takutstikket

3. Speilvende hele den siden som skal ha skorsteinen innebærer at jeg stoler på hammarbåndet fordeler åsenes laster sideveis videre nedover i alle rom.
+ Enkel løsning
+ Ser ikke merkelig ut
- Perfekt dårlig plassering av takstoler sammenlignet med stående stendere
Tre håndtegnede diagrammer som viser forskjellige måter å håndtere en takås for plassering av en skorstein. Diagrammene er merket 1, 2 og 3.
Jeg heller mot alternativ 1, og tror virkelig ikke det er noe problem, men følte likevel at jeg burde spørre.

Hvorfor må skorsteinen gå opp akkurat der? Går den ikke an å forskyve til en annen side?
Hvordan ville det bli om du la til en møne?

Med 45 graders takvinkel og åser med dim 45x220 mm på cc 60 cm og med en takhalvbredde på 250 cm så kan det rimeligvis ikke være noe som helst problem å avveksle. Ikke engang i landets høyeste snøson.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.