21.386 lest ·
16 svar
21k lest
16 svar
Hvordan påfører man steinlim best?
Har kjøpt Biltemas "proffpistol" (den har nålen foran iallfall). I manualen står det "forvares med boksen opp ned for å forhindre at gass lekker ut fra fugeksummet". Stemmer det at jeg skal prøve å stille pistolen, med boksen på, sånn at boksen er opp ned? Ps dette gjelder biltemas steinlim, ikke fugeksum.I ItWasntMe skrev:Nå må jeg blande meg inn, for jeg merker her at noen her inne ikke vet hvordan en proffpistol fungerer.
En ekte pistol har en nål som tetter til nesen sånn at oksygen/luft ikke kommer inn i røret og på den måten
herder det IKKE inni. De trengs ikke rengjøres, man bruker det skum/lim som trengs, så legger man bort pistolen. Det man IKKE skal gjøre, selvfølgelig, er å skru av tuben og så legge begge til side.
Da er man fucked for lyfe selvfølgelig, og kan kaste pistolen.
Så lenge man ikke har nesen åpen, men skrur den til så den er stengt når den ikke brukes, kan pistolen ha skummet lastet i prinsippet hvor lenge som helst.
Vi på jobben har alle hver vår pistol og de brukes forskjellig mye, og ingen pistol har havarert til tross for langvarig lagring. Derimot, hvis man ikke har plass, (pistolen tar stor plass med tuben på), kan man bruke rengjøringstuben og spyle rent. Det skader ikke, så å si.
Peter du har ikke hatt flaks, det går helt fint å gjøre så.
Fsn, du tar feil. Har man biltemapistol så får du regne med at sånt kan skje. Kjøper du en pistol fra Ilsbruck eller Silka så skjer det ikke. Men så koster en propistol 900kr, så visst er det forskjell.
Derimot er de verdt pengene alle dager i uka. Man får full kontroll over hvor mye man vil legge på. Samt at du kan klemme på hvilke slanger du føler for, så lenge de passer over nesen.
Derimot, man skal la være å tukle med nesen uten la skummet/limet herde utenpå. Når det er på tide å bruke den igjen, skraper du bort det tørre med en kniv eller børste. Så er det bare å rock & roll og kjøre. =)
Tubene som skal sitte på pistol er spesielle og har en annen innfestning, men det finnes flasker som for eksempel den på bildet som passer pistol, men har også engangsmunnstykket. Derimot må man sjekke det når man kjøper så det blir riktig tube.
/fra en snekker som vet.
Jeg har min stående med boksen oppover og har ikke merket noen problemer til tross for et halvt år mellom brukene noen ganger.H Hammarman skrev:Har kjøpt Biltemas "proffspistol" (den har nålen der framme i alle fall). I manualen står det "oppbevares med boksen opp ned for å forhindre at gass lekker ut fra fugeskummet". Stemmer det at jeg skal prøve å stille pistolen, med boksen på, slik at boksen er opp ned? Ps dette gjelder Biltemas steinlim, ikke fugeskum.
Klikk her for å svare