21.359 lest ·
16 svar
21k lest
16 svar
Hvordan påfører man steinlim best?
Hei,
Hadde tenkt å lime mur med Illbruck PU700. De beholderne jeg kjøpte, inneholder et lite munnstykke i plast

Men samtidig har jeg sett at man kan kjøpe en spesiell fugepistol

Jeg mistenker at den der pistolen finnes av en grunn, men spørsmålet er om det er så vanskelig å få det til med det medfølgende munnstykket?
Hadde tenkt å lime mur med Illbruck PU700. De beholderne jeg kjøpte, inneholder et lite munnstykke i plast

Men samtidig har jeg sett at man kan kjøpe en spesiell fugepistol

Jeg mistenker at den der pistolen finnes av en grunn, men spørsmålet er om det er så vanskelig å få det til med det medfølgende munnstykket?
Det kommer til å fungere med vanlig sprayboks.snowjim skrev:Hei,
Hadde tenkt å lime mur med Illbruck PU700. De beholderne jeg kjøpte, inneholder en liten munnstykke i plast
[bild]
Men samtidig har jeg sett at man kan kjøpe en spesiell fuglepistol
[bild]
Jeg mistenker at den der pistolen finnes av en grunn, men spørsmålet er om det er så vanskelig å få til det med det medfølgende munnstykket?
Fuglepistol er for spesielle bokser. En stor fordel er at man kan stoppe midt i en boks, rengjøre pistolen med rengjøringsspray og så fortsette når man har lyst.
Med en vanlig sprayboks så begynner man og så tømmer man den, det er liksom engangsbruk.
Biltema har steinlim for fuglepistol for 60-70 kr per boks. Har også rengjøringsspray for lignende penger. Fuglepistol uten rengjøringsspray som man skrur fast og rengjør med, er ren kapitalforbrytelse. Da er det bedre med engangsbokser.
Jeg har to biltemapistoler, den ene ladet med steinlim den andre med vanlig fugeskum.
Riktig gode pistoler, har stått mer enn et halvt år uten å tørke, jeg pleier å sprute ut litt skum en gang i vinter om jeg husker det.
Har også kjøpt en flaske med rengjøring, det kjøpet var kapitalforringelse da jeg ikke kommer til å bruke den.
Riktig gode pistoler, har stått mer enn et halvt år uten å tørke, jeg pleier å sprute ut litt skum en gang i vinter om jeg husker det.
Har også kjøpt en flaske med rengjøring, det kjøpet var kapitalforringelse da jeg ikke kommer til å bruke den.
Klaget i rør og munnstykke herder hvis det står, eksakt på samme måte som det gjør på en Byggmax fugeskum hvis man lar den stå.Peter2400 skrev:Jeg har to biltemapistoler, den ene ladet med stenlim den andre med vanlig fugeskum.
Virkelig bra pistoler, har stått mer enn et halvt år uten å tørke, jeg pleier å spraye ut litt skum en gang om vinteren hvis jeg husker.
Har også kjøpt en flaske med rengjøring, det kjøpet var kapitalforringelse da jeg ikke kommer til å bruke den.
Har du brukt pistolene dine mye? Nippelen er fjærbelastet, og det tok ikke mange bokser før nippelen min "hengte" seg på grunn av rester fra fugeskum som herdnet, og da må man rengjøre mellom hver gang, noe som i sammenhengen er en enkel sak. Jeg har hatt to av Biltemas billigste picka, og begge har tullet seg så jeg trodde at det i prinsippet var standard.Peter2400 skrev:
Jeg har brukt mine to pistoler relativt mye, men jeg har kanskje bare hatt flaks.fsn skrev:Har du brukt dine pistoler mye? Nippelen er fjærbelastet og det tok ikke mange boksene før min nippel "hang" seg pga fugeskumrester som herdet, og da må man rengjøre mellom gangene, noe som i denne sammenheng er en enkel sak. Jeg har hatt to av Biltemas billigste picka og begge har kuket seg så jeg trodde at det i prinsippet var standard.
Det gikk utmerket å kjøre direkte fra munnstykket som følger med boksen. 1 boks holdt dessuten veldig lenge med tanke på at det bare krevdes en streng på våre steiner som er 12 cm brede. Gjetter på at vi kan sette hele muren med 3 bokser som tydeligvis skal representere 20 KG sement.
Imponerende hvor hardt det fester seg bare etter 15-20 minutter.
Munnstykket tettet seg faktisk ikke så lett, man kunne ha opphold på 30 min og deretter fortsette uten noen problemer faktisk.
En ting jeg gikk glipp av var imidlertid å fukte ned steinen først, vet ikke hvor viktig det er, men jeg vet at det er ganske vanlig at det skal gjøres når man jobber med å feste stein.
Imponerende hvor hardt det fester seg bare etter 15-20 minutter.
Munnstykket tettet seg faktisk ikke så lett, man kunne ha opphold på 30 min og deretter fortsette uten noen problemer faktisk.
En ting jeg gikk glipp av var imidlertid å fukte ned steinen først, vet ikke hvor viktig det er, men jeg vet at det er ganske vanlig at det skal gjøres når man jobber med å feste stein.
Nå må jeg legge meg i her, for jeg merker at noen her inne ikke vet hvordan en proffpistol fungerer. En riktig pistol har en nål som tetter til nesen slik at oksygen/luft ikke kommer inn i røret, og dermed herder det IKKE inni. De trenger ikke å rengjøres, man bruker det skummet/limet man trenger, og legger pistolen til side. Det man IKKE må gjøre, selvfølgelig, er å skru av tuben og så legge begge til side. Da er man fucked for life, selvfølgelig, og kan kaste pistolen. Så lenge man ikke har nesen åpen, men skrur den til så den er lukket når den ikke brukes, kan pistolen ha skummet ladet i prinsippet så lenge som helst. Vi på jobben har alle hver vår pistol, og de brukes forskjellig mye, og ingen pistol har feilet til tross for langvarig lagring. Imidlertid, hvis man ikke har plass, (pistolen tar stor plass med tuben på), kan man bruke rengjøringstuben og skylle rent. Det skader ikke, så å si.
Peter, du har ikke hatt flaks; det går utmerket å gjøre sånn.
Fsn, du tar feil. Har man biltemapistol må du regne med at sånt kan skje. Kjøper du en pistol fra Ilsbruck eller Silka skjer det ikke. Men så koster en proffpistol 900 kr, så det er selvfølgelig forskjell.
Derimot er de verdt pengene alle dager i uka. Man får full kontroll over hvor mye man vil påføre. Samt at du kan klemme på hvilke slanger du føler for, så lenge de passer over nesen. Likevel skal man gi f... i å fikle med nesen uten å la skummet/limet herde utenpå. Så når det er tid for å bruke den igjen, skraper du bort det tørre med en kniv eller børste. Så er det bare å rock & roll'e og kjøre. =)
Tubene som skal sitte på pistol er spesielle og har en annen innfesting, men det finnes flasker som for eksempel den på bildet som passer pistol, men har også engangsmunnstykket. Derimot må man sjekke opp det når man kjøper, slik at det blir riktig tube.
/fra en snekker som vet.
Peter, du har ikke hatt flaks; det går utmerket å gjøre sånn.
Fsn, du tar feil. Har man biltemapistol må du regne med at sånt kan skje. Kjøper du en pistol fra Ilsbruck eller Silka skjer det ikke. Men så koster en proffpistol 900 kr, så det er selvfølgelig forskjell.
Derimot er de verdt pengene alle dager i uka. Man får full kontroll over hvor mye man vil påføre. Samt at du kan klemme på hvilke slanger du føler for, så lenge de passer over nesen. Likevel skal man gi f... i å fikle med nesen uten å la skummet/limet herde utenpå. Så når det er tid for å bruke den igjen, skraper du bort det tørre med en kniv eller børste. Så er det bare å rock & roll'e og kjøre. =)
Tubene som skal sitte på pistol er spesielle og har en annen innfesting, men det finnes flasker som for eksempel den på bildet som passer pistol, men har også engangsmunnstykket. Derimot må man sjekke opp det når man kjøper, slik at det blir riktig tube.
/fra en snekker som vet.
Du gjentar i prinsipp allerede sånt som allerede er skrevet, at det sitter en ventil i spissen, at den holder trykk over tidItWasntMe skrev:Nå må jeg legge meg i for jeg merker her at visse her inne ikke vet hvordan en proffpistol fungerer.
En ekte pistol har en nål som tetter til nesen så at oksygen/luft ikke kommer inn i røret og på den måten
herder det IKKE inni. De trengs ikke å rengjøres uten man bruker den skum/lim som trengs og legger pistolen til side. Det man IKKE får gjøre såklart er å skru av tuben og så legge begge til side.
Da er man fucked for lyfe såklart, og kan kaste pistolen.
Så lenge man ikke har nesen åpen uten skrur den til så den er stengt når den ikke brukes, kan pistolen ha skummet ladet i prinsipp så lenge som helst.
Vi på jobben har alle hver vår pistol og de brukes ulikt mye, og ingen pistol har havarert til tross for langvarig oppbevaring. Derimot hvis man ikke har plass, (pistolen tar stor plass med tuben på) så kan man bruke rengjøringstuben og spyle rent. Det skader ikke så å si.
Peter du har ikke hatt flaks, uten det går utmerket å gjøre så.
Fsn, du tar feil. Har man biltemapistol så må du regne med at sånt kan skje. Kjøper du en pistol fra Ilsbruck eller Silka så skjer det ikke. Men så koster en propistol 900kr så visst er det forskjell.
Derimot er de verdt de pengene alle dager i uken. Man får full kontroll over hvor mye man vil legge på. Samt at du kan klemme på hvilke slanger du føler for, så lenge de passer over nesen.
Derimot skal man gi faen i å pirke på nesen uten la skummet/limmet herde utenpå. Så når det er på tide å bruke den igjen, skraper du bort det tørre med en kniv eller børste. Så er det bare å rock & roll og kjøre. =)
Tubene som skal sitte på pistol er spesielle og har en annen innfesting, men det finnes flarror som for eksempel den på bildet som passer pistol men har også engangsmunnstykket. Derimot må man sjekke det når man kjøper så det blir riktig tube.
/fra en snekker som vet.
På hvilken måte tar jeg feil? Jeg har to pickor, begge har havarert. Det er trist eller uflaks, men eksakt hvor tar jeg feil, du hevder til og med at det er noe man må regne med. Peters pickor fungerer fortsatt, bra, gøy eller flaks. Men på hvilken måte er det mer rett?
Så forlot jeg ikke boksen i pickan i et halvt år uten tok ut og renset, og det virker jo ikke nødvendig.
Jeg har 100% feilutfall på mine pickor og i sann Biltema ånd så er det kanskje ikke helt rart. Biltema har to modeller og jeg har kjøpt den billigste. Det er en duppeditt som ikke brukes veldig ofte. Den siste er 4 måneder gammel og skal inn på et garantibytte når jeg finner kvitteringen.
Sist redigert av en moderator:
Noen som vet om Biltemas fugeskumpistol passer på Illbruck PU700 flasker?
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/fogpistoler/fogskumspistol-2000023750
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/fogpistoler/fogskumspistol-2000023750
