Tenk at man aldri rekker det man har satt seg fore... ;)

Bygget er ikke ferdig, og nå er snart vinteren her. Hvordan ruster jeg en halvferdig fritidsbolig best for vinteren?

I dag er stenderverket klart og takpappen, i prinsippet, ferdigspikret. Med litt stress hadde jeg tenkt å få opp utegips og så stående panel med lekter før vinteren. Malingen, med Falu rödfärg, får vente til våren. Gulvet hadde jeg helst lagt inn, men kommer nok ikke til å rekke det. Min far ser ikke noen problem med å la huset stå uten gulv over vinteren, mens jeg i hvert fall vil få på plass blindbunnen av asfaboard. Hva sier dere?

Asfaboard i gulvet, panel og utegips i veggene og rupanel og takpapp på taket. Vil det fungere?

/bjørn

Om du rekker så langt ser jeg ingen problemer med "overvintringen". Lektene på taket og få opp (provisoriske) vindski slik at vinden ikke får tak i pappen.

Antar da også at fasaden blir "tett" med hensyn til dør/vindu.

Dra ut og besiktige bygget nå og da om vinteren!

Ja, det glemte jeg å skrive. ::)
Jeg spikrer opp panel rundt omkring og skjærer ut for vinduer og dør først til våren. Min tanke er å legge asfaboarden før jeg setter opp det siste av utegipset og panelet.

/björn

Jeg ville ignorert panelet og i stedet fokusert på taket. Utegipsen klarer seg. Vil du ytterligere styrke skallsikringen kan du kle inn med plast/presenning.

Blindbunnen føles heller ikke veldig viktig, jeg ville heller sørget for å få takstein på taket.

Angående, asfa i gulv...

Jeg har en gjestehytte uten gulv, bare bjelkelaget mot det fri. Utvendig tak og yttervegger er ferdige, men på innsiden er det bare utegips og stendere synlig. Sånn tenker jeg at den får stå til bolighuset er klart en gang neste år. Det er jo ikke noe problem at det ikke er noe gulv inne, tvert imot så luftes jo all fuktighet ut omtrent som en carport.

Takk for hjelpen!

Steffen: Da har du kommet så langt som jeg håper å ha gjort om et par helger! ;D
Da dropper jeg asfaboarden nå og lar bjelkelaget være åpent.
Fikk for meg at det skulle blåse inn snø som kunne lage trøbbel med utegipsen, men så lenge det er ordentlig ventilasjon så...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.