Lasten fra taket er antagelig forsvinnende liten om det er på nedre etasje, den sprer seg i murverket.

Det trengs en tegning av etasjeskillet for å kunne regne ordentlig. Kan være nok med å banke inn en L-stål fra hver side.

• Liker
karlmb
  • Laddar…
F ErlandJ skrev:
Har vært i kontakt med kommunen, litt andre regler utenfor detaljplanelagt område.
Kan du utdype?

Fasadeendringer trenger ingen byggetillatelse og endringer i bærende deler kan kreve byggemelding.

F ErlandJ skrev:
Fasadeendringer trenger ikke byggemelding og endringer i bærende deler kan trenge byggemelding.
Ja. Men dette er jo en endring i bærende deler.

Ja, og? Jeg skrev jo at jeg har vært i kontakt med kommunen. Vet ikke om alle kommuner har samme krav på byggemelding.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
F ErlandJ skrev:
Ja, og? Jeg skrev jo at jeg hadde vært i kontakt med kommunen. Vet ikke om alle kommuner har samme krav på byggemelding.
Men et inngrep i konstruksjonen må rimeligvis innebære byggemelding og en utført beregning. På eventuelle tiltak, med følgende kontrollplan. Også i Knäckebrödhult tenker jeg.

• Liker
karlmb
  • Laddar…
P
Lulaua Lulaua skrev:
Lasten fra taket er antagelig ubetydelig hvis det er i underetasjen, den sprer seg i murverket.

Det trengs en tegning på bjelkelaget for å kunne regne ordentlig. Kan være nok å banke inn en L-stål fra hver side.
I Installation skrev:
Men et inngrep i konstruksjonen må rimeligvis innebære byggeanmeldelse og en utført beregning. På eventuelle tiltak, med påfølgende kontrollplan. Også i Knäckebrödhult tenker jeg.
Men han har jo vært i kontakt med kommunen og sier de at det ikke trengs så er det så i dette tilfelle!

Janu78 skrev:
Men han har jo vært i kontakt med kommunen og sier de at det ikke trengs så er det så i dette tilfelle!
Får korrigere dere begge, jeg har ikke sagt at det ikke trengs byggemelding, derimot at jeg ikke vet om alle kommuner har samme krav. Kan vi avslutte denne sidediskusjonen? De som er spesielt interesserte i denne vinklingen på spørsmålet mitt, kan vel starte en egen tråd om forutsetninger og regler for byggemelding.

P
F ErlandJ skrev:
Får korrigere dere begge, jeg har ikke sagt at det ikke trengs byggemelding, derimot at jeg ikke vet om alle kommuner har samme krav. Kan vi avslutte denne sidediskusjonen? De som er spesielt interesserte i denne vinklingen på spørsmålet mitt kan vel starte en egen tråd om forutsetninger og regler for byggemelding.
Men det du skrev lenger opp gir jo inntrykk av at det ikke trengs selv om du ikke skrev det uttrykkelig!

• Liker
karlmb
  • Laddar…
Janu78 skrev:
Men det du skrev høyere opp gir jo bildet av at det ikke er nødvendig selv om du ikke skrev det uttrykkelig!
Jaha da var det vel uklart. Les setningen i to deler:
- Fasadeendringer trenger ikke byggetillatelse
og
- endringer i bærende deler kan trenge byggemelding. (reservasjonen er fordi jeg ikke vet om det er likt overalt)

Hadde jeg ment at ingenting trenger byggetillatelse eller byggemelding hadde jeg skrevet:
"Fasadeendringer og endringer i bærende deler trenger ingen byggetillatelse eller byggemelding."

P
F ErlandJ skrev:
Jaha, da var det vel uklart. Les setningen i to deler:
- Fasadeendringer trenger ikke byggesøknad
og
- endringer i bærende deler kan trenge byggemelding. (reservasjonen er fordi jeg ikke vet om det er likt overalt)

Hadde jeg ment at ingenting trenger byggesøknad eller byggemelding, hadde jeg skrevet:
"Fasadeendringer og endringer i bærende deler trenger ikke byggesøknad eller byggemelding."
Det var dette jeg tolket, se nedenfor:

Ja, og? Jeg skrev jo at jeg hadde vært i kontakt med kommunen. Vet ikke om alle kommuner har samme krav på byggemelding.

P
F ErlandJ skrev:
Jaha da var det vel uklart. Les setningen i to deler:
- Fasadeendringer trenger ikke byggetillatelse
og

Hadde jeg ment at ingenting trenger byggetillatelse eller byggemelding hadde jeg skrevet:
"Fasadeendringer og endringer i bærende deler trenger ikke byggetillatelse eller byggemelding."
Men for min del kan vi avslutte den diskusjonen da du har forklart det😉

• Liker
Färdigrenoverad
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.