Jeg har mine ideer naturligvis, men lurer på om det finnes noen som har tatt fatt på dette og hvordan løste dere det?

• Liker
Mikael Leandersson
  • Laddar…
L
Går de ikke å skjære av i 45 grader med en vinkelsliper og steinskive, og deretter legge i et par jern som ekstra armering mellom skiftene, som går en halv meter inn på neste stein?

• Liker
Mikael Leandersson
  • Laddar…
Ja, det ville jo vært enkelt, om det var noe i stil så her som var ment: To diagonale rektangulære blokker med mørke og lyse striper forbundet på midten, muligens illustrasjon av byggteknikk.
Og så skifte ved å snu steken. Men hvordan kan jeg da løse problemet med at isoleringen blir blottet på sidene? Og også i skjøten ligger isoleringen mot murkant, er det et problem?

Nei, du må jo snu dem så isolasjonen møtes og skjøten også.

• Liker
Mikael Leandersson
  • Laddar…
Men da får du generalskarv.

Har du prøvd å spørre produsenten om forslag?

Takk for svarene. Helst vil jeg jo unngå skjøt i yttervinkelen og generalskjøt er nok ikke å tenke på i det hele tatt. Det beste jeg har kommet frem til selv så langt er noe i stil med:
Et diagram som viser en vinkel med to sammenføyde rette elementer, der ett element overlapper det andre i en 90-graders yttervinkel.
Finnes det noen kardinalfeil med denne løsningen? Har spurt leverandør om forslag.

Staffans2000
Hadde jeg vært deg, hadde jeg skjøting ifølge innlegg tre. Betydelig mer stabilt. At ikke isoleringen blir heldekkende, hadde jeg gitt blaffen i!

• Liker
Tobbe Brolin
  • Laddar…
L
Ikke glem armering i bretten

Kanskje slik. Hvert annet lag med skjøten flyttet. Det blir et overlapp i hjørnene.

Diagram som viser to strukturer med flyttede skjøter for overlapp i hjørner. Skarvene er forskjøvet mellom lagene for styrke og stabilitet.

• Liker
13th Marine og 1 annen
  • Laddar…
Ja, der fikk du til det! Jeg tenker for så vidt at overlappingen blir litt for fattig. Men om man kunne lime sammen skjøten tilstrekkelig sterkt så det fungerte som en homogen blokk kanskje... Men for meg er det nok fortsatt forslaget i innlegg #3 som gjelder om man er litt rasjonell også.

Hvor mye pill og spill kan du tenke deg? Hvis du gjør som i #3 og i tillegg kapper opp noen blokker langs, kan du bruke disse som lokk på den åpne kanten (etter at tilsvarende bit på kortenden er fjernet).

Vil du være virkelig materialeffektiv kapper du bare innsiden og kjernen på blokken som har kjernen innover skjøten. Da får du nok ut fire lokk per slaktet blokk (ellers blir det nok bare to).

Hadde jeg kunnet tegne hadde jeg gjort det...

Hvilket forslag ble det? Er i samme situasjon med isoblock i 45 grader..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.