Går de ikke å skjære av i 45 grader med en vinkelsliper og steinskive, og deretter legge i et par jern som ekstra armering mellom skiftene, som går en halv meter inn på neste stein?
Ja, det ville jo vært enkelt, om det var noe i stil så her som var ment:
Og så skifte ved å snu steken. Men hvordan kan jeg da løse problemet med at isoleringen blir blottet på sidene? Og også i skjøten ligger isoleringen mot murkant, er det et problem?
Takk for svarene. Helst vil jeg jo unngå skjøt i yttervinkelen og generalskjøt er nok ikke å tenke på i det hele tatt. Det beste jeg har kommet frem til selv så langt er noe i stil med:
Finnes det noen kardinalfeil med denne løsningen? Har spurt leverandør om forslag.
Ja, der fikk du til det! Jeg tenker for så vidt at overlappingen blir litt for fattig. Men om man kunne lime sammen skjøten tilstrekkelig sterkt så det fungerte som en homogen blokk kanskje... Men for meg er det nok fortsatt forslaget i innlegg #3 som gjelder om man er litt rasjonell også.
Hvor mye pill og spill kan du tenke deg? Hvis du gjør som i #3 og i tillegg kapper opp noen blokker langs, kan du bruke disse som lokk på den åpne kanten (etter at tilsvarende bit på kortenden er fjernet).
Vil du være virkelig materialeffektiv kapper du bare innsiden og kjernen på blokken som har kjernen innover skjøten. Da får du nok ut fire lokk per slaktet blokk (ellers blir det nok bare to).