Hei,

Skal bygge et rom i kjelleren, tenkte å mure med Leca og jeg skulle ønske at dette blir bærende/stabiliserende for vegger og gulv over.

I dag har jeg et kjellertak av furu. Bør jeg mure opp mot taket, eller må det kunne bevege seg?

Kunne man ha saget opp taket der Lecaen møter opp, og satt en 45x145 som møter Leca-veggene?

Hvordan gjør man?

Ingen med veiledning? :)

Jeg hadde i hvert fall sørget for at veggen var mot noe annet enn et furutak om det skal være en bærende vegg.

Hei,
Ja jeg kommer jo til å legge en 145mm mot taket og sørge for at den havner riktig mot bjelkene.

Spørsmålet er om det kan bli noe trøbbel om jeg "klemmer fast" eksisterende tak under en slik 145mm.

Rimelig er vel at du fjerner overflate, panel osv i den remsen du kobler mot den nye muren slik at du når inn mot grunnkonstruksjonen med din regel. Ikke fordi det ikke kunne fungere teknisk likevel under riktige forhold, men når du først gjør jobben, sørg for at det blir bra og ikke klønete.

Takk

Om du ser på et eldre hus kan disse mellomveggene være murt direkte mot taket uten problemer.

Disse skilleveggene er ofte murt opp mot underhimling av rupanel, sjelden mot den ferdige overflaten.

Frilegge underhimling/bjelke, spikre fast en remse takpapp, mure veggen, lage en toppstøping.

Hmm hvordan gjør man en toppstøping hvis man ikke kommer til ovenfra? Jeg kommer bare til fra siden.

Jeg kunne jo sette sirkelsagen mot innertaket og sage med riktig dybde på bladet, så jeg treffer mot bjelkene, deretter kan jeg jo slå på en 45x120mm eller 45x145mm og støpe mot den.

• Liker
plaggis
  • Laddar…
Får man være nysgjerrig... ;)
Skal du mure en peis, eller åpne opp som garasje i etasjen over?

haha, jeg skal bygge en vaskerom under et baderom og under et gjesterom, og det vil da mures opp nye vegger for å skille av i kjelleren.

Øverst får man la igjen noen centimeter, sette en støtte fra den ene veggsiden, og dytte inn mørtel med en smal sleiv fra den andre siden.

Legg en liten haug mørtel på en rivbrett som du holder opp-ned horisontalt inntil og dytter inn fra, så går det ganske fort.

Noe annet måte kjenner ikke jeg til.

Sist redigert:
Aha okei, skal man blande bruken litt grovere så det ikke flyter ut like lett, og faller sammen da? Det høres jo ikke så vanskelig ut det der.

Mellom regel som jeg i så fall murer opp til, bør det ligge noe glidesjikt mellom? Typ syllpapp/tykk asfaltremse med sandet overflate?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.