Hei, dagens dumme spørsmål kommer her...

Etter en shoppingtur med samboeren kom vi hjem med en haug av slike for å sette opp vindusbrettene i den nyrenoverte delen av huset. Problemet er at jeg vet ikke hvordan man skal sette dem i veggen.

Jeg prøvde å bore et lite hull og skru den inn, det gikk ikke så bra, da gjorde jeg hullet noe større og satte inn en slik plastplugg som ekspanderer litt, heller ikke det gikk bra. Så snart den belastes begynner den å vippe og sitte generelt løst. Veggen består av gips og en slags treaktig plate (ikke spon).

Jeg lurer på om man må skru den inn i en bjelke eller lignende, men det føles litt rart hvis det er tilfelle, og samboeren sier at det ikke skal være nødvendig (men hun har ingen anelse om hvordan man gjør det).

Takk

• Metallbrakett med skrue som brukes for å feste vinduskarmer, ligger på et stoffunderlag.
Øvre skruen skal skrus inn i noe, slik at den fester. Antagelig best i en trestender. Hos meg ser det ut som om de sitter i vinduskarmen. Deretter justeres vindusbrettet "i vater" ved hjelp av den nedre skruen.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Øvre skruen skal skrus inn i noe, slik at den fester. Antageligvis best i en trekonstruksjon. Deretter justeres vindusbrettet "i vater" med hjelp av den nedre skruen.
Mm, det var så jeg tenkte først, men så snart man legger en vekt på den, selv om det er betydelig mindre enn vindusbrett+blomster, virker det som om hullet blir for stort.

Jeg har dog hatt et helvete med at de der treplatene er for porøse før, så det er vel kanskje det som er problemet. For eksempel kan man ikke engang sette gipsskruer i dem. Det er et gammelt hus så man vet ikke alltid hva slags materiale og nødløsninger som finnes.

Men de skal altså fungere i vegger med gips+spon?

Et potensielt problem som jeg ser selv i sponplater er at det bare er et par mm av gjengene som kommer til å sitte i sponplaten selv når justeringsskruen er helt skrudd ut. Men gjengene påvirker kanskje ikke hvor bra den sitter?

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Hos meg ser det ut som om de sitter i vinduskarmen.
Ikke sikker på at spon er nok. Det viktige er jo at gjengene går inn i et fast materiale.
Skisse av en skrue som går gjennom ulike lag av materialer, inkludert en tredimensjonal visning av gjengeinngang i fast materiale.

Den sortens hengere er for å skru inn i fast materiale som betong/leca/lettbetong med store plugger eller en kompakt regel, du vil ikke få det til å sitte fast for vekter av blomsterpokemodell, og hvis noen lener seg på den så vil den sikkert løsne.

Da var jeg ikke helt på villspor allikevel, takk for svarene.

Var av gårde i dag og skaffet en annen sort og nå sitter vinduskarmene på plass :)

• Liker
Fotografen og 2 andre
  • Laddar…
Bumper opp denne da jeg trenger hjelp.

Jeg hadde lignende konsoll før vår renovering og tenkte å kjøpe nye som ser ut nøyaktig slik.
Jeg forstår ikke hvordan man skal montere disse.

Er dette riktig?
1) Bore lite hull i veggen for øvre skrue
2) Skru den inn (dvs vri på hele konsollen så den skrus inn - riktig?)
3) Skru nedre skruen (går denne inn i veggen eller hvordan er den konstruert for å fungere?)
4) Skru vindusbrettet på konsollen

Er dette riktig?

Takknemlig for svar.

Det er riktig. Den nederste justerer man slik at den får god støtte mot veggen. Vi hadde slike før, men de hadde en tendens til å gi etter, kanskje mest på grunn av veggen. Vi har erstattet dem med vanlige vinkelfester. Ikke like pent, men stabilt.

B bygghemma skrev:
1) Bor liten hull i veggen for øvre skruen
Blir et stort hull med en blå eller grønn plugg
B bygghemma skrev:
Skru den inn (dvs vri på hele konsollen så den skrus inn - riktig?
Jepp
B bygghemma skrev:
3) Skru nedre skruen (går denne inn i veggen eller hvordan er den konstruert for å fungere
Den nedre justeres så platen ligger mot veggen ved å skru på sekskanten og skal støtte opp så brettet ligger i vater.

J jonaserik skrev:
Blir et stort hull med en blå eller grønn plugg
Vi har trevegg, 15 mm råspont og tretex så vi kjørte selvfølgelig uten plugg men som jonaserik påpekte egner de seg sikkert bedre for betong og lignende.

Disse konsollene fungerer bra hvis man trekker dem inn i en regel under vinduet.

• Liker
Trrttsch
  • Laddar…
Takk for svarene! Nå venter jeg på å få disse hjem og begynne å bore/skru.
Et annet dumt spørsmål (ingen snekker her heller), men hvor dypt skal man bore? Hvordan vet man det?

Det skal bores under vinduet i noe tremateriale.

Takknemlig for svar!

Diameteren på selve stangen (ekskl. gjengene).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.