Holder på med byggingen av boden min og lurer på hvordan jeg best eller enklest gjør for å få det vind- og insektstett mellom takbjelkene oppå remmen?
Det kommer til å sitte vindsperre under panelet, bør jeg dra den opp og stifte i sponttaket?
Jeg vil samtidig sikre skjøten mellom panelet og sponttaket mot insekter og feite edderkopper, skal jeg da sette insektnett på remmen og opp mot sponten og sidene på takbjelkene?
Og for den som lurer så kommer jeg til å montere ventiler for å få en kontrollert selvtrekksventilasjon. Hadde jeg hatt åpent mellom takbjelkene måtte jeg måket snø inne i boden om vinteren.
Tenker på å sette en list av bærlekt i sponttaket parallelt med hammarbandet. Litt tricky bare med festingen av denne, vil jo ikke risikere å dra skruer gjennom pappen på andre siden av sponten.
Eller så drar jeg insektsnett mellom hammarbandet og sponttaket og stifter det så det blir så tett som mulig.
Et skikkelig alternativ er å sette igjen med bord eller kryssfiner + dreving om man vil ha det vindtett og insektsikkert.
Blir litt finjobb med måling og saging, men en løsning som lett holder i >100 år.