Hei!
Vi tenkte å sette en vaier fra en trestolpe til en annen og bruke dette som espalier. Når jeg ser på disse artiklene, så virker det som man borer et hull i stolpen og på den ene siden, setter en konterminal:
Og fra den andre siden setter man en gjengterminal:
Det jeg ikke forstår er hvordan man får vaieren til å feste seg i gjengterminalen. Er det noe skjult skruehull, eller skal man bruke et spesielt verktøy?
Den ser slik ut på tegningen:
Så tenkte vi bruke en PVC-belagt vaier på 2,5 mm. Er det en god idé? Vi tenkte å ha en eføy som skal klatre der, og mellomrommet mellom ribbene i gjerdet, og ribben øverst er cirka 20 cm, så vaieren havner på 10 cm mellom.
Takk for tips!
-niclas
Vi tenkte å sette en vaier fra en trestolpe til en annen og bruke dette som espalier. Når jeg ser på disse artiklene, så virker det som man borer et hull i stolpen og på den ene siden, setter en konterminal:
Og fra den andre siden setter man en gjengterminal:
Det jeg ikke forstår er hvordan man får vaieren til å feste seg i gjengterminalen. Er det noe skjult skruehull, eller skal man bruke et spesielt verktøy?
Den ser slik ut på tegningen:
Så tenkte vi bruke en PVC-belagt vaier på 2,5 mm. Er det en god idé? Vi tenkte å ha en eføy som skal klatre der, og mellomrommet mellom ribbene i gjerdet, og ribben øverst er cirka 20 cm, så vaieren havner på 10 cm mellom.
Takk for tips!
-niclas
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Gjengterminalen skal nok presses på wiren, krever nok en slags maskin. De som lager rigg til seilbåter kan slikt.
Men Stickan har jo en god løsning, enda enklere er wiren rundt stolpen og en wirelås.
Protte
Men Stickan har jo en god løsning, enda enklere er wiren rundt stolpen og en wirelås.
Protte
Takk for tipsene! Disse delene kostet 22kr/stk og jeg trenger å ha to av hver, men jeg er enig i at det føles som man trenger noe verktøy.
Vaieren rundt stolpen føles ikke så pent.. det andre, mente du at man lager to hull i stolpen og hvordan fester man i hverandre så mener du?
Hadde jo vært praktisk om man snurret denne vaierterminalen eller noe slik at den festet seg i vaieren.
Skulle vært moro om noen båtmennesker kunne svare, da dette ser ut til å være beregnet for båter.
Vaieren rundt stolpen føles ikke så pent.. det andre, mente du at man lager to hull i stolpen og hvordan fester man i hverandre så mener du?
Hadde jo vært praktisk om man snurret denne vaierterminalen eller noe slik at den festet seg i vaieren.
Skulle vært moro om noen båtmennesker kunne svare, da dette ser ut til å være beregnet for båter.
Allvitende
· Västra götaland
· 10 940 innlegg
Et alternativ (om stolpen er tilstrekkelig grov) er å bore et lite hull (typ 3mm om du skal ha 2,5 mm wire) gjennom hele stolpen. Så borer du større fra andre siden, kanskje 20 mm omtrent, gjennom halve stolpen. Deretter setter du en wirelås "inne i stolpen", og så lager du en plugg som du dekker det større hullet med. Ganske mye jobb, men usynlig. Det er ikke helt enkelt å spenne wiren, men det går jo an å ha en vantskrue i den ene enden om det er viktig ....
Du tenker deg sikkert noe lignende dette? Der står også hvordan man gjør det, selv om de terminalene de bruker har små skruer på sidene også. Den du har er jo den stiplede delen der selve wiren skal inn. Den klemmer trolig til konisk i ditt tilfelle.
https://www.marifix.se/sv/blogg/projekt/2017/10/12/bygg-en-vaggspalje.html
På Youtube finnes nøyaktig det du vil gjøre også, og der ser man at man kan bruke terminalen uten skruer på sidene:
https://www.marifix.se/sv/blogg/projekt/2017/10/12/bygg-en-vaggspalje.html
På Youtube finnes nøyaktig det du vil gjøre også, og der ser man at man kan bruke terminalen uten skruer på sidene:
Sist redigert:
På båter finnes det to varianter: den ene er at endebeslaget presses fast på wiren på fabrikken. Så finnes det en gjør-det-selv-variant der man tvinner opp wiren noen cm, stikker den inn i et beslag med en kon og deretter låser den ved å stramme en spesiell gjenget låsemutter. Søk på endeterminal eller øyeleterminal.
Ikeas tilsvarende ting man henger opp gardiner med har to unbrakoskruer som låser wiren i 'gjengterminalen'.
https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/dignitet-stalvajer__AA-1362547-2_pub.pdf
https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/dignitet-stalvajer__AA-1362547-2_pub.pdf
Klikk her for å svare