Vi støpte en betongplate med Alba lecabjelker som kantforsterkning, armert, isolert osv. Foreløpig kommer vi bare til å bruke den til carport med bod, men tanken er at vi i fremtiden eventuelt skal bygge garasje eller gjestehus på platen i stedet.

Av forskjellige grunner støpte vi ikke inn stålvinkelen som skal beskytte kanten (det er jo bare leca rett under betongoverflaten, 200 mm inn på platen hele veien rundt). Nå fikk jeg uansett hjem en 3,5 meter lang (skal dekke kortsiden der bilen kjører inn) vinkeljern, som er 200mm på den ene siden for å dekke lecaens bredde, og 150 mm på den andre siden. 4mm gods.

Tenkte å legge ned den, fylle opp med bærelag/betong/steinmel utenfor (finnes skruehull, men det vil uansett ikke feste særlig godt i lecaen på sikt) som holder den på plass.

Steinleggerne/gravingen som var hjemme mente imidlertid at vi burde legge en streng PL400 under kanten, mot platen, for å hindre at det kommer inn snø/fukt, som deretter risikerer å frostsprenge lecaen under stålkanten.

Sagt og gjort. Men det festet dog veldig dårlig i kulden og fukten, og om jeg står på platen, bøyes jernet ned en mm enkelte steder (lengden, sveisefugen osv gjør jo at den ikke kan ligge perfekt an mot betongplaten).

Hvordan løser man best dette? Løfte opp jernet, inn med det i kjellervarmen over natten (betongen er dog fortsatt kald...) og en kraftigere limstreng. Eller forsøke å legge en streng byggfuge under. Eller heller gå ut fra prinsippet om ikke å stenge inne fukten med lim/fuge og håpe at isen ekspanderer utover? Det er jo uansett tak over hele byggverket, men snø kan jo blåse inn selvfølgelig.

Pigge, frese osv i den nye platen vil jeg ikke, og bygger man hus på platen er det bare bra om kanten enkelt kan fjernes.

/A

• Diagram av betongplatta med isolering, lecabalk och vinkeljern som skyddskant forsterking. risiko for fukt och frostspreng og markdrenering vises.
Sist redigert:
Hvorfor ikke sage ut 100mm fra Albabjelken og støpe fast stålet? Ellers må du skru fast stålet med riktig type skruer og plugg. Fasadeplugg pleier å sitte godt i leca.

Men plata er allerede støpt med en rett og fin kant. Jeg trenger å montere vinkeljernet i etterkant. Det var ikke noe problem, og det kommer til å sitte stødig nå som det er tilbakefylt. Problemet (om det nå er et problem) er at det kan komme inn vann mellom betongplata og jernet, og eventuelt føre til frostsprengning under.

/A

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.