Spørsmålet kan kanskje virke dumt, men jeg ønsker noen tips om hvordan jeg monterer gipsplater i et rom med skråtak uten at det blir verken gliper eller kanter i overgangen mellom tak - skråtak og skråtak - vegg.
Rommet er ferdig med stendere og OSB er skrudd opp.

Hvordan gjør man med taklist i overgangen mellom tak og skråtak?

Takvinkelen er ca 40 grader.

Mål, tegn og skjær. Så får man spikke.
Taklisten gjærer man i 20 grader.

Protte

Skjær gipsplaten på baksiden og brekk fremover, men del ikke platen. Da får du en ubrutt overgang mellom vegg - skråtak. Kanskje fugemasse i sprekken bak for å gi støtte til papiret.

Det sistnevnte virker jo smart. Skjærer du et snitt i papiret etter at du har montert og legger latex i skjøten? Eller holder det som det er?

Der jeg var med og gjøre som ovenfor, la vi latex bak for å støtte papiret som ikke ble skåret på forsiden.

TeroM skrev:
Snitt gipsplaten på baksiden og bryt fremover men del ikke platen. Da får du en ubrutt overgang mellom vegg - skråtak. Kanskje fugemasse i sprekken bak for å gi støtte til papiret.
Har du virkelig gjort dette? Det høres ut som en umulig oppgave å håndtere en tre meter lang gipsplate som på midten bare henger i papiret.

Kan man kappe en gipsplate på mer enn én måte? Altså ved å risse med kniv og brekke.

Jeg lurer på om man kan gjøre kuttet i 20 grader. Det ville gjøre det lettere hvor hjørnet havner.

Hjalp en snekker som håndlanger. Å gjøre det alene tror jeg nok ikke på ...

TeroM skrev:
Hjalp en snickare som håndtlanger. Å gjøre det alene tror jeg nok ikke på ...
Ok, det høres rimelig ut.

Eller så bruker du fermacell gipsskive og da limer man skjøten som blir like sterk som selve platen.

jerk skrev:
Eller så bruker du fermacell gipsskive og da limer man skjøten som blir like sterk som platen i seg selv.
Jaha, det høres fornuftig ut. Men om man allerede sitter med 100 plater gips, det går ikke å "fuge" dem?

Kjørte tett inntil hverandre i vinkelen, stålprofil (90 grader for innvending hjørne som jeg bøyde til så de passet i vinkelen), takgips som jeg delte på vanlig måte. Deretter glassfiberremse og sparkle. Har holdt i 4 år uten å sprekke.

Jeg hadde gjort som Sandhall. Men jeg tror det finnes plåt som er laget for å kunne vinkle den til ønsket vinkel.

Jeg holder på med lignende prosjekter. Jeg skrur liggende glespanel i vinkelen. Sørger for å skru dem i samme bakliggende liggende regel, gips som geres og så sparkler jeg inn en papirremse i skjøten. Det håper jeg holder.

det finnes en plate som heter LPP50/50 eller ppb 100. den er perforert på midten så den er lett å brette til ønsket vinkel! kjør deretter gipsen stumt mot hverandre. avslutt med mykfug. blir HELT uten sprekker. platen forhindrer bevegelser. mykfugen holder det sammen. å sparkle med remse i hjørnene er uendelig plagsomt og unødvendig. har bygget alle mine vegger på denne måten. sykt smidig! setter bare papir på kortskjøter og forsenkninger. aldri i innerhjørner. ytterhjørner kjører jeg ytterhjørneprofil.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.