Hallo ekspertisen! Mellomdagsprosjektet er den gamle rengjøringsboden som blir garderobe inn mot soverommet. Da trenger jeg å lukke igjen den gamle døren med en gipsplate. Hvordan fester jeg den? Skal jeg beholde stenderne som døren sitter i? Eller fjerne alt og begynne fra bunnen av med ny stender i lettbetongveggen? Det må jo bli slett og rett så jeg kan sparkle og male på.

Treverstøtten som døren sitter på nå er 21,5 mm i tykkelse.

Tips? Forslag?

Takker på forhånd for svar!

B

• En hvit dør i en veggåpning, med avdekkede trekanter langs sidene. Garderobeprosjekt for å lukke åpningen til soverommet.
  • Gipsskivekledd døråpning under renovering, sett fra innsiden av rommet mot gangen med vindu og mønstret gardin.
Løft av døren, skru av ev. hengsler og skru gipsplaten i stommen på garderoben?

Ser ut som at stommen er "forsenket" sammenlignet med den eksisterende veggen så da burde det bli slett mot den eksisterende veggen (vanskelig å se på bildene).

• Dør med skader på karmene, markert med blå linjer. Døren er lukket, omgitt av hvite vegger og del av en annen dør kan sees til høyre.
P Pickadollen skrev:
Løft av døren, skru av ev. hengsler og skru gipsplaten i stenderen på garderoben?

Ser ut som at stenderen er "forsenket" sammenlignet med den eksisterende veggen så da burde det bli slett mot den eksisterende veggen (vanskelig å se på bildene).
Takk f svar, regelen er i nivå m veggen skulle jeg si!

Gips pleier å være 13 mm og regelen som sitter er 22 mm.

• Veggen med synlig trelist i nivå med gips, viser en åpning mellom to veggflater i renoveringsprosjekt.
  • Veggen med delvis fjernet gips, avslører trevirket under. Ser ut til å være en del av et rom med tepper og møbler i bakgrunnen.
B bo-ca skrev:
Takk for svaret, regelen er på nivå med veggen vil jeg si!

Gips pleier å være 13 mm og regelen som sitter er 22 mm.
Jeg henger ikke helt med... Skal du dekke på utsiden (den retningen som garderoben åpnes)? Da er det vel bare å smelle på gips over åpningen, sparkle, male - klart?

P Pickadollen skrev:
Jeg henger ikke helt med... Skal du dekke på utsiden (mot den siden som skapet åpnes)? Da er det vel bare å smelle på gips over åpningen, sparkle, male - klart?
Hvordan fester jeg gipsplaten som skal ligge i linje med stendere og ikke utenpå? Finnes beslag?

C
B bo-ca skrev:
Hvordan fester jeg gipsplaten som skal ligge i linje med stenderne og ikke utenpå? Finnes det beslag?
Finnes det ingen stender å skru i må du sette inn en stender. Viktig at det blir "stivt" i overgangen mellom gammel og ny vegg, ellers vil det bli en sprekk der.

C cpalm skrev:
Finnes det ingen regel å skru i får du sette dit en regel. Viktig at det blir "stumt" i overgangen mellom gammel og ny vegg, ellers kommer det til å bli en sprekk der.
Ok det kreves en regel til der altså i bakkant! Jeg tenkte sette kant i kant med vinkeljern men får kanskje tenke om.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.