Nå trenger jeg deres hjelp!! Jeg har gipset garasjen nå, men i et hjørne mot en mellomvegg som grenser mot et bod (garasjen har en mellomvegg som deler av garasjen mot en bodel) så treffer jeg ingen stender som jeg kan skru gipsplaten i.

Går det an å feste platen i kun den andre gipsplaten?
Platen er 1200mm, stenderne sitter på c-c 600mm så på venstresiden er den i midten skrudd gjennom begge gipsplatene og deretter inn i stenderen.
Hvordan gjør jeg på høyresiden??

Takknemlig for raske svar da vi skal koble inn vegguttakene og begynne å male nå i helgen.

Takk på forhånd!!

Neste gang sørger du for å ha OSB bak gipsen så har du alltid noe å skru i!!!

Men, i ditt tilfelle ville jeg tatt vanlig hvitt trelim og limt fast gipsplaten. Det vil sitte som fjell.

Satt gipsplater på veggene før, og etter å ha rådført meg på dette fantastiske forumet fikk jeg til svar at det beste alternativet i mitt tilfelle var dobbeltgips med forskjøvne skjøter.
Nå har jeg gjort det i hele garasjen men dessverre gikk jeg glipp av en regel :(

Så jeg lurte på om det fantes en god måte å få gipsplatene til å henge sammen med hverandre, da den nederste platen er skrudd rett i regelen.

• Liker
Hasselnot og 1 annen
  • Laddar…
Finnes en plåtginkel som heter lp50. Den e kanon i dette tilfellet.

Som tidligere talere anbefalt: lim. Finnes spesiallim for gipsplater, men det er dyrt. For ditt (så vidt jeg forstår) beskjedne område går det sikkert fint med monteringslim, f.eks. PL200/PL400 eller lignende. Sett sammen en innretning av noen planker og en lekt slik at du kan sette press på den limte platen mens limet herder.

Har man større flater der man vil komplettere et lag gips og der lekteavstanden ikke fungerer, kan man skru metallbånd (pb50 f.eks.) på eksisterende lag gips og inn i eksisterende lekter, og deretter skru det nye laget gips på metallbåndet.

Dette gjør man ofte om man skal komplettere gamle vegger som har lekteavstand cc 600mm (og da gipsplater 1200mm) med et ekstra lag gips med bredde 900 mm.

• Liker
Hedge.m
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.