Hei! Holder på å rive en gammel veranda og sette opp en ny. Bæringen til taket har sittet med 12x60mm plugg og fransk treskrue. Jeg vil gjenbruke disse hullene (i lettbetong) for den nye bæringen. Enkelte tenkte jeg bare å bore opp hullene til 14mm og kjøre inn m12 gjengestang med ankermasse.

Jeg tenker meg hvordan jeg etter dette skal måle ut borehullene på bæringen for å få disse helt korrekt. Jeg kan jo måle ut CC-målene på gjengestengene ganske nøyaktig, men jeg tenker meg at om det er to millimeter feil så går det skeis, eller tenker jeg feil?

Jeg vil gjenbruke hullene siden det er en BRF, og styret har vært nøye med at jeg absolutt ikke får tilføre nye hull.

Er det bare å sjekke at alle hullene ligger i lodd, finne senterlinjen på bæringen og så måle CC-målene på gjengestengene og håpe på det beste, eller har dere noen bra tips? Tenkte meg at man kunne ha en planke som man måler på først og borer, passer den bra bruker man den som boremall.

RoTe
Det er vel bare å sette bjelken i vater på noen klosser eller hvor høyt opp den nå skal, men et stykke ut. Dytte på noe klet på hver gjengestang og trykke brettet mot? Eller misforstår jeg deg nå? Så bruker du jo en stor skive under mutteren så det er jo ikke livsviktig at det blir på millimeteren og du må justere noe hull litt.

• Liker
stugfar
  • Laddar…
Bruk den gamle som mal?!

Sett en planke oppå gjengetappene og tegn på den. Er planken rett og horisontal (fikse så den er det) ser du variasjoner i høyde og kan skrive det direkte på planken.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.