I vår kjellerstue (kjeller) finnes et flytende gulv lagt i 1981. Det består nedenfra av betongplate, plast, celleplast, papp, furu gulv. Hele gulvet er lagt slik, bortsett fra på ett sted der trappen til overetasjen er. Av en eller annen grunn har dette området på ca. 1x1 meter i stedet trestendere og isolasjon i direkte kontakt med betongen. Selvfølgelig har dette begynt å mugne og isolasjonen luktet veldig ille. Isolasjonen var tørr da jeg rev opp gulvet, likeså trestenderne føltes tørre og viste seg ved en fuktmåling å ha en ganske lav fuktighetsgrad. Kanskje er det en gammel skade jeg har funnet, som senere har sovet i dvale.

Uansett, det omkringliggende flytende gulvet har dessverre blitt luktsmittet. Jeg har fjernet gulvbordet som lå nærmest fuktskaden. Dette har ingen synlig muggpåvekst, men på en del av bordet lukter det svakt av noe som ligner mugg. Pappen under bordet derimot, lukter forferdelig vondt. Ved første følelse er det klart at mugg lukter, men når man lukter "nøyere", eller hvordan man nå skal si det, er det ikke like åpenbart at det faktisk er mugg. Har hatt tre andre personer som har luktet og konstatert den samme besynderlige lukten. Mugg eller ikke.

Mitt spørsmål er, kan papp lukte virkelig ille bare av seg selv? Og hva gjør man om man ikke ser mikrobiell påvekst verken på bordene eller pappen, men pappen lukter. Noe som bare merkes hvis man lukter ved gulvlisten. Ellers merkes ingenting.

Med alt det som finnes kan det ikke annet enn å lukte o lump lukter lump
nå vet jeg ikke hvordan du tenker å utbedre det, men en anbefaling er å rive ut alt sammen og legge fliser på gulvet

Om jeg forstår deg rett så er svaret ja, det lukter vondt?
Min fundering skyldes nemlig at hvis det bare er lumplukt så kan jeg lukke igjen gulvet og vente 2 år til vi har planlagt å legge om hele gulvet. Det lukter som sagt bare ved listene ellers, hvis man virkelig anstrenger seg. Min frykt er at lukten ellers skyldes mugg. Kan altså lukten fra lumppapp være lik mugg?

Når jeg rev opp våre gulv, riktignok laminat på spon, så lå det lumppapp under og den luktet ingenting hva jeg husker. Muligens "papir"...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.