Hei, har en trapp som er bygget i en vinkel ned fra mellomnivå til kjellerplan.

Den ene vangen er mot ytterveggen i kjelleren.

Siden tidligere eiere har satt opp en masse juksebindingsverk mot yttervegger, med noe muggvekst bak disse, så vil jeg gjerne sjekke hvordan trappen ser ut mot veggen. Se bilder.

Har ikke kunnet se hvordan trappen eventuelt er festet mot veggen? Trolig hviler den på den loddrette stolpen under vangen, men også denne støtten står mot ytterveggen. Ser ingen skruer i vangen. Kan disse være skjult i trinnene eller kan vangen være hektet på forborede skruer i veggen? Noen som har en anelse?
:confused:
Hvordan skal jeg gå frem for å løsne en del av trappen på en sikker måte? Er det noenlunde bak, så setter jeg dit en plate med tjærepapp for å stoppe fremtidig fukt, tenkte jeg. Klokt?:confused:

Takk takk!
:)
Jimmy

• Tretrappens nederste del ved en utvendig vegg, med vinkelstøtte og kabel ved siden av. Veggen har fliser og gulvet er delvis malt hvitt.
  • Trepper i tre med vinkel, festet til en vegg. Murvegg bak med lett synlige skjøter. Flislagt gulv ved foten av trappen.
  • Trapp med tre tretrinn er bygget i vinkel, med ett vagnstykket mot en hvit betongvegg i en kjeller. Veggen har noen synlige fuktflekker.
Formentlig er trappen selvbærende så den trenger ikke å være festet i veggen. Da vår nye trapp (u-trapp) ble montert så ble en seksjon montert om gangen som deretter hektes i hverandre. Ser ikke om du har en L- eller U-trapp men det kan altså være sånn at den bare er festet øverst.

Oj...ja trappen er festet oppe og så er det vel en L-form da, en lang del i begynnelsen fra festet og nedover, så svinger den 90 grader og slutter mot gulvet. Siste biten er den som synes på bildene.
Spørsmålet er om man kan ta løs det stykket som sitter mot veggen eller kan det være både spikret og limt tro? Kanskje best å ikke gjøre noe uten å stikke hodet i sanden?:confused:

Det ser vanskelig ut. Jeg hadde en lignende, men den måtte faktisk bort. Vi begynte å rive den, men til slutt var det ikke verdt å prøve å lappe den sammen. Har den stått ubeskyttet mot stein, har den sugd til seg fuktighet. Finnes det også mugg, er det nok like greit å kvitte seg med den. Jeg vurderte å male og "stenge inne" lukten, men som sagt ble den kastet ut. En ny trapp er jo en relativt enkel konstruksjon.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.