Bygger en trapp i betongblokker, se bilde.
Det vil bli en nivå til i høyden.

Jeg er usikker på hvordan jeg skal feste blokkene på bildet i hverandre, er redd at vinteren ellers vil ta hånd om trappen. Underlaget er pukk og 0-18 flis i trappen.

Er betong en god løsning eller skal jeg sprøyte i PL700 mellom skjøtene? Hvordan bør jeg gjøre det?

a422011121303dc8d.jpg

Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg ville nok ha lagt ytterste raden i betong sånn at det ikke beveger seg.

Har bygget noen trapper, der jeg har lagt en kant i betong. Betongen synes ikke da jeg fyller på med jord opp til kanten.

Så kan man bruke kantelement som spikres i underlaget har jeg sett.

PL700 er et veldig bra lim, men siden det synker sammen og blir som en film, tror jeg det blir vanskelig for limet å feste ordentlig med så stor vinkel mellom blokkene. Det kan kanskje funke hvis du sprøyter det inn der steinene ligger som tettest sammen.

Kanskje sprøyte i litt fugeskum?

Kan jeg bare løfte bort den ytre raden, helle en streng betong der de lå og så sette blokkene tilbake? (men da endres vel hellingen som jeg har brukt noen timer på å få perfekt) :O

Og pl700 der blokkene ligger tett sammen.

Og den åpne vinkelen ytterst kan jeg fylle med betong, bare det ikke sprekker opp med tiden....

rundt trappen og langs med huset kommer jeg til å legge fliser og de vil vel holde fast trappen til en viss grad kanskje.

Om et par måneder/år har du tråkket ned de ytre steinene så de luter hvis du ikke gjør det riktig fra starten.
Dessverre :( er nok rådet at du må støpe en betongkloss under for å få det stabilt. Hvis du ikke vil grave spesielt mye dypere, kan du jo alltid legge i noen armeringsjern eller et stykke armeringsnett for å holde sammen betongklossen. Sørg også for å dra ut betongen 1 dm utenfor de ytre steinene for bedre stabilitet.

Har fått tips om å legge steinplater under og betong imellom, blir nok så.
Kan jeg kjøpe vanlig finbetong på byggmax og helle i mellom sprekkene?

Har kommet til innsikt og innsett at betong er svaret.
Jeg tar bort steinene, lager to renner under steinene, en renne i bakkant og en i forkant. Hell deretter i jordfuktig betong og jevner til og trykker steinene på plass igjen... Burde da bli stabilt! :S

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.