I fjor limte jeg opp en brannbeskyttelsesplate i henhold til selgerens instruksjoner. Det føltes stabilt og ble godkjent av feieren. Nå, ett år senere, står platene pent ved siden av, og limet ligger i søppelkassen.
Se bilde:

Brandskyddsskivor lutet mot veggen med oransje limrester. Biter av løsnet lim og skivemateriale ligger strødd på gulvet. Veggmateriale ved siden er eksponert.

Jeg fikk litt tid til overs fra et annet prosjekt, så jeg tenkte jeg skulle fullføre noen mindre prosjekter som dette og sparkle overgangene og påføre litt maling da jeg oppdaget at platene plutselig bøyde seg. Så jeg pirket litt ekstra på en av dem, som da slapp helt fra veggen.
Limet satt bare igjen på kantene på treverket som sitter nærmest muren på bildet. På OSB-platen satt ikke en atom igjen, så jeg antar at det er en årsak? Men samtidig satt det ikke særlig mye lim igjen på brannbeskyttelsesplatene heller, det satt mer som et skall med et fåtall festepunkter, så det slapp ganske direkte da jeg løftet ned platene og pirket litt ekstra på limet.

Så min tanke var å skru ned OSB-platen og erstatte den med en gipsplate i stedet for å slippe alt organisk, men hva mer kan jeg gjøre for å garantere at dette ikke må gjøres om igjen om en stund?

Jeg er ganske sikker på at platen kommer fra Jøtul (jeg fikk kjøpe spillbiter, så det var ikke direkte noen originalforpakning), og jeg antar at limet hører sammen (en hvit plastpølseforpakning med oransje kliss), men monteringsanvisningen på deres side fører bare tilbake til "Tilbehørssiden" der det står at platen er best i verden og superenkel å montere.
Jeg har ikke så mye mer å gå på enn selgerens beskrivelse som var "smør på limet slik man gjør med flislim og trykk platen mot veggen og se glad ut".

Noen flere givende visdomsord om denne monteringen slik at jeg lykkes bedre?

Du har vel to alternativer?
1, Gjøre som de foreslår, altså kladde og være glad.
2, Whatever.... (summon Shiva)
.
.
.
.
3, Avvente ekspertise som vil bli formidlet her.

Hvis det ikke var tydelig nok så har jeg allerede testet alternativ 1 (lime på og se glad ut) og det var da det endte opp som på bildet etter drøyt 1 år ;)

Det kan ha vært en dårlig batch. Men prøv alternativ 2 i stedet?

Kan vel svare på spørsmålet selv nå etter å ha fått tak i en fyr på Jøtul som hadde litt bedre oversikt enn den svenske forhandleren. Ifølge denne er limet som følger med ikke særlig bra, og han anbefalte i stedet Tec 7. Problemet blir imidlertid for meg at feieren insisterte på at limet som fulgte med skulle brukes for å opprettholde riktig varmesikring, og siden feieren har monopol på alt som har med skorsteinen å gjøre, kan jeg ikke gjøre annet enn å prøve igjen, men med gips som grunn i stedet for OSB (til tross for at det ville fungert uansett underlag).
Jøtul-fyren foreslo også et par skruer, men det var et bestemt NEI fra feieren der.
Man kunne også prøve med flislim som lim, og den biten hadde feieren ingen sinte meninger om i det minste.

Men hvordan vet feieren hvilket lim du har brukt da? Det primære er vel at platene sitter der. Så hvordan de er festet kan rimeligvis ikke være hans avdeling.

En vill gjetning er for at limet er falukorvfarget og platene er lysgrå. Det kan sees på 18 mils avstand hvordan man har limt det, da originallimet skal påføres med en tannet fixskrape, så i mitt tilfelle trykkes det ut på hele langsiden av platen.
Feieren som godkjenner dette er hyggelig og sånn, men veldig nøye, og mitt byggverk er enn så lenge bare muntlig godkjent da taksikkerheten skal godkjennes neste år (omlegging av tak) og først da får jeg på papir at alt er godkjent. Så jeg tør ikke satse på en løsning som feieren vil klage på.

Er det en kalsiumsilikatplate? Det kanskje står i tråden et sted. Jeg skrudde fast en slik bak vår ovn. Jeg plasserte skruene slik at de ikke tok så mye stråling. Feieren godkjente dette uten problem.

O Olf Oggler skrev:
Er det en kalciumsilikatplate? Det står kanskje i tråden et sted. Jeg skrudde fast en slik bak vår ovn. Jeg plasserte skruene slik at de ikke tok så mye stråling. Feieren godkjente dette uten problem.
Av utseendet å dømme er det en kalciumcilikatplate, ja.

Men man må jo kunne bygge uten at lim og sånt synes? Det må være en utrolig streng tolkning av regler og annet.

Jeg hadde nok valgt kakelfix, spesielt om du skal bytte ut OSB mot gips ...

osb plater pleier å være vokset, kan være en mulig grunn til at limet ikke fester så godt

Ja, jeg får jo gjemme bort alt bak farge og sparkel og gjøre det pent etterpå, og jeg tror ikke at feieren ville merke om jeg brukte noe annet nå når det skal gjøres et nytt forsøk. Men da det var aktuelt i forbindelse med besiktigelsen av peisinstallasjonen, ble veldig mange av mine funderinger og forslag avvist. Blant annet skruer, konstruksjonslim og også andre varianter av plater (minerit/lignende).
Men som sagt, jeg har allerede limet nå, så for husfredens skyld gjør jeg et nytt forsøk med det bare. :)

Kjør med det "rätta" limmet ut i kantene og tec7 på de store flatene så blir alle glade. ;)

• Liker
Lowet og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.