Hallo, bygget bokhylle i 16mm, og trenger å montere bakstykket som er 4mm furuplywood.

Tenkte å lime plywoodplaten, og holde den på plass med 35mm dykkert. Men prøvespiker nå med dykkertpistolen, og hver eneste dykkert sprekker MDF-en. Forstod at det kunne være vanskelig siden MDF er følsomt i "endetre". Hvordan gjør man da? Tvinge går jo ikke i disse dimensjonene.

Har tidligere skrudd (forboret) og limt når jeg har laget bokser i plywood, men 4mm plyfa er ikke mye å sette en skrue med forsenket hode i. Kan man lime og så bruke montasjeskrue med stor flat hode mens limet tørker, for deretter å fjerne skruen?

Eller bare kjøre montasjelim som ikke krever trykk på samme måte som vanlig trelim?

Det burde være et vanlig problem...

Jeg prøvde forresten å håndspikre "vanlig" 1,2x20 dykkert nå i kortenden, noe som gikk utmerket. Kanskje man dropper limet og bare håndspikrer bakstykket? Med ulempen at man mister bærekraft i hylleplanene når de bare er festet i sideveggene.

Eller skaffe 15-20 mm dykkert til pistolen og bruke trelim, så dykkert, knapt sannsynlig å sprekke mdf som 35mm dykkerne gjør.

Sist redigert:
  • Liker
aner43
  • Laddar…
Prøvde 15mm dykkert direkte i endetre, og det kan sprekke litt likevel, sannsynligvis mindre om dykkereten først skal passere kryssfiner, men likevel irriterende.

Slik ser det altså ut. Nå når jeg har satt hyllen på bakstykket har jeg god lyst til å bare snu den, lime baksiden, så legge den på bakstykket igjen, hyllen er jo tung, men ikke tung nok til å få bra trykk bare med tyngdekraften.

• Hylla av tre hyllplan i ljust trä, ligger på en filt, bredvid en klämma för montering. Liggende på tregulv med lys mønster.
Lim og hold med stiftepistol

• Liker
Alko
  • Laddar…
Jeg skulle lime bakkant på stommen og samtlige hylleplan, deretter feste med passende antall dykkert (20mm) for å ha et trykk mens limet tørker. Det kommer til å bli solid.

• Liker
Alko
  • Laddar…
Jeg ville brukt tvinge eller superlim. Tvinge med mellomlegg og en "jigg" som gjør det rett. Superlim med noen dråper som fester med håndtrykk, og så får trelimet tid til å tørke. Etter at limet har tørket kan man forbore for andre festemetoder, men jeg vet ikke om det gjør noen forskjell når limet først har tørket?

Cheesen
A Alko skrev:
Prøvde 15mm dykkert direkte i endetre, og det kan sprekke litt likevel, trolig mindre om dykkeret først skal passere kryssfineren men likevel irriterende.

Sånn ser det altså ut. Nå når jeg har stilt hyllen på bakstykket har jeg god lyst til bare å snu den, lime baksiden, så legge den på bakstykket igjen, hyllen er jo tung, men ikke tung nok til å gi godt trykk bare med tyngdekraften.
nok rekker tyngdekraften hvis underlaget er plant og hyllen er rett. Om du føler at det er for lite kan du vel legge på vinterhjulene oppå.

• Liker
Alko
  • Laddar…
K
Den der går jo å tvinge så bra som helst. Legg et par bjelker å tvinge på så får du bedre trykk over hele hylla.

Takk for alle tips. Hadde en bra stiftemaskin liggende, så det ble lime og stifte. 4mm plyfa er jo ikke så sterkt, så det var lett å holde nede den litt buktende platen. Stiftene er bare 8mm, men sitter riktig bra mens limet tørker. Føles veldig stivt og bra.

• Liker
Tintin24 og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.