7.732 lest ·
8 svar
8k lest
8 svar
Hvordan lettest renovere innertak i soverom?
Vi holder på å renovere et lite soverom.
Det gamle gipstaket er litt slitt og jeg tviler på at det blir friskt om man bare maler det.
Er det lettest å rive ned alt gips og sette nytt?
Pleier man i så fall å sparkle i skjøtene mellom de nye takipplatene? Eller er det bare å sette opp og male?
Eller er det bedre å forsøke å slipe det nåværende taket og sparkle i omganger og deretter male?
Eller finnes det noen annen smidig måte?
Takknemlig for svar
Det gamle gipstaket er litt slitt og jeg tviler på at det blir friskt om man bare maler det.
Er det lettest å rive ned alt gips og sette nytt?
Pleier man i så fall å sparkle i skjøtene mellom de nye takipplatene? Eller er det bare å sette opp og male?
Eller er det bedre å forsøke å slipe det nåværende taket og sparkle i omganger og deretter male?
Eller finnes det noen annen smidig måte?
Takknemlig for svar
Som å legge et gulv i taket, veldig enkelt kjørte vår gjestetoalett med spikerpistol.shomakie skrev:
I kjøkkenet la vi 6 mm renoveringsgips som også skråspikres med spikerpistol (dykkert). Begynte med å skru først med vanlig gipsskrue, deretter med gipsskrue for hardt materiale, 50% av disse gikk enten skruen hodet eller selve skruen i stykker. Treverket under masonittplaten som satt der var altfor hardt. Det ble mye sparkel, sliping og maling, og vi er fortsatt ikke helt fornøyd. Derfor ble det ferdige plater i tak to, som var halvparten så stort og gjort ferdig på et par timer til tross for flere vinkler å ta hensyn til, hvor mange timer vi har brukt på kjøkkentaket vet jeg ikke, men det er mange dager.
Høres fristende ut. Takk for tipset. Kan du/noen lenke til et slikt produkt? Er det noe sånt som du sikter til? https://www.byggmax.se/virke/innerpanel/takpanel/innertak-p1026shomakie skrev:
Går det an å med en vanlig hullsag lage hull for spotlights i en sånn? Bør vel fungere uten at det sprekker opp i malingen.
Takk for svar.
Synes personlig det gir litt "kontorfeeling" å ha slike "mønstrede" plater med synlige skjøter, men vet at de er populære og er man selv fornøyd med det så er det vel fine...
Går det virkelig ikke an å bare sparkle og slipe taket? Burde være minst arbeid synes jeg...
Går det virkelig ikke an å bare sparkle og slipe taket? Burde være minst arbeid synes jeg...
Se på disse platene, https://www.bauhaus.se/varumarken/huntonit.html?p=1
Klikk her for å svare