Hei alle sammen,

jeg skal bygge et gjestehus med stamme av limtrestolper og fanerbjelker. Jeg hadde tenkt å bestille stolpene bearbeidet av Moelven, med uttak for bjelker og glasskasetter CNC-frest på fabrikk. Men nå viser det seg at leveringstiden er urimelig lang, så jeg vurderer å lage uttakene i bjelkene selv.

Uttak skal gjøres i 160x160 mm stolper som er ca. 3,5 meter lange (altså tunge og uhåndterlige). Uttakene skal være 300 mm høye og 45 mm dype.

Hvilken metode vil oppfylle følgende ønsker best?

- Høy presisjon. Vil selvsagt ha en tett og presis passform mellom stolper og bjelker.

- Verktøy. Jeg har ikke tilgang til et snekkerverksted og må gjøre jobben med håndverktøy/kappsag/bordsag eller annet som er rimelig portabelt.

- Effektivt. Det er totalt rundt 60 uttak som skal gjøres, og jeg vil ikke holde på med dette hele sommeren, så hvordan kan man gjøre jobben effektivt ved hjelp av jigger osv.?

Hva sier dere? Sage, frese eller noe annet?

Karrock
Hva er tredje målet? Pilarens bredde, så 300*45*160? I så fall ville jeg sage (ryggsag, håndsirkelsag). Er det et mer intrikat utskjæring ville jeg gå på med håndoverfres. I begge tilfeller gjøre litt trangt, og pusse til overflaten med stemjern til det passer som du vil.

Karrock Karrock skrev:
Hva er det tredje målet? Stolpens bredde, så 300*45*160? I så fall ville jeg ha saget (ryggsag, håndsirkelsag). Er det et mer intrikat utsparing ville jeg bruke håndoverfres. I begge tilfeller gjøre det litt trangt, og pusse til overflaten med stemjern til det passer som du vil.
Ja, akkurat, 300x45x160. Så hvis jeg skal sage, må kuttet være 160 dypt, alternativt 80 hvis jeg kutter fra begge sider. Hvordan tenker du at jeg gjør det med en sirkelsag, de klarer vel knapt slike dybder?

Du trenger bare å sage 45 dypt, men mange ganger nær hverandre. Så slår du bort lameller som dannes med en hammer. Rasp jevnt eller hvis du vil bruke en fres. Velger du fresen, så bruk en jigg.

Z z_bumbi skrev:
Du trenger bare å sage 45 dypt mange ganger tett ved siden av hverandre. Så slår du bort lamellene som dannes med en hammer. Rasp jevnt eller om du vil kjør med en fres. Velger du fresen så bruk en jigg.
Jo, det ville jo funke, men ganske slitsomt når det er mange uttak som skal gjøres.

Hva tror dere om en sverdssag, som denne? Burde jo være ganske lett å bore opp et hull og så kjøre.

https://www.toolab.se/festool-svard...uRvJa9mQ73yJwz3pcvbnSJQfnPkwPNWAaAhAwEALw_wcB

Karrock
Fresht. Regner du med å få bruk for den til flere ting? Ellers får du en fin husqvarna batterimotorsag for halve den summen. Spiller ikke så stor rolle hva du fjerner materialet med, vil du ha fin passform må du regne med å avslutte med stemjern eller muligens forsiktig med frese.

Karrock Karrock skrev:
Stilig. Regner du med å få bruk for den til flere ting? Ellers kan du få en fin Husqvarna batterimotorsag for halve den prisen. Det spiller ikke så stor rolle hva du kutter bort materialet med, vil du ha fin passform må du regne med å avslutte med stemjern eller muligens forsiktig med fres.
Nei, den blir nok en hyllevarmer, men man kan jo leie den for noen hundrelapper https://www.hyreshuset.se/produkt/svardsag
Får vel se hvor bra det blir og frese etter behov.

optimum
Er det å felle ut søylen for bjelker som skal inn i uthak?
I så fall gjorde jeg det med en sirkelsag i mine søyler til uterommet.
Still inn dybden på sirkelsagen og sag masse lameller. Jeg prøvde dybden på en prøvebit så det ble riktig dybde.
Disse lamellene slår man bort med hammer og deretter jevner man til med stemjern og til slutt sliper overflaten så den blir jevn.

Her er en film som viser hvordan man gjør.
Jeg laget mange flere lameller da jeg ikke er like dyktige med stemjernet.

Jeg hadde ingen jigg uten satte en kloss på søylen med en tvinge som støtte for sirkelsagen så jeg saget rett og ikke for langt inn i søylen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.