5.548 lest ·
6 svar
6k lest
6 svar
Hvordan lage boks/trommel med stålstendere?
Beklager et kanskje dumt spørsmål, men har googlet meg i hjel uten resultat og oppfinnsomheten er på bunn...
Skal lage en "kasse" eller hva man skal kalle det i skjøten mellom vegg og tak, formålet er å felle inn litt spotter samt skjule litt vp-rørføring.
Vil stive opp med stålprofiler og deretter skru på gips - men hvordan i all verden stiver jeg av?
L-profiler? U-profiler?
Tenk sluttdimensjon omtrent 300x70 (BxH) eller deromkring avhengig av materialet...
Takknemlig for hjelp
Skal lage en "kasse" eller hva man skal kalle det i skjøten mellom vegg og tak, formålet er å felle inn litt spotter samt skjule litt vp-rørføring.
Vil stive opp med stålprofiler og deretter skru på gips - men hvordan i all verden stiver jeg av?
L-profiler? U-profiler?
Tenk sluttdimensjon omtrent 300x70 (BxH) eller deromkring avhengig av materialet...
Takknemlig for hjelp
Noe lignende slik?R rorobobinon skrev:Unnskyld et kanskje dumt spørsmål, men har googlet meg i hjel uten resultat og oppfinnsomheten er på bånn...
Skal lage en "boks" eller hva man skal kalle det i skjøten mellom vegg og tak, hensikten er å felle inn litt spoter samt skjule litt vp-rørføring.
Vil stendere opp noe med stålstendere og så skru gips på - men hvordan i all verden stender jeg?
L-profiler? U-profiler?
Tenkt sluttdimensjon omtrent 300x70 (BxH) eller deromkring avhengig av materiale...
Takknemlig for hjelp

Lettest gjør du det med vinkelproil H50/50. Monter 1 stk på vegg 57 mm fra taket med passende skruer for din vegg. Gjør det samme i taket med målet 287 mm fra vegg. Deretter skjærer du til en gipssstripe som er 57 mm bred, like lang som du vil ha trommelen du bygger. Skru den fast i taket, bruk vater slik at du får den rett og pent, deretter fester du en H50/50 jevnt i underkant på den biten. Avslutt med å skjære til en gipssstripe som er 300 mm bred hvis du ikke har fabrikkskant nedover på din allerede monterte gips i taket. Skru den fast i veggen først og bruk vinkelhake når du skrur den fast i ytterhjørnet for å sørge for at biten i taket henger loddrett. Avslutt med å montere på en ytterhjørnebeskyttelse.
Tror jeg skjønner, bra opplegg.Matti_75 skrev:
Lettast gjør du den med vinkelprofil H50/50. Monter 1 stk på veggen 57mm fra taket med passende skruer for din vegg. Gjør det samme i taket med målet 287mm fra veggen. Deretter skjærer du til en gipremse som er 57mm bred, like lang som du vil ha kassen du bygger. Skru den fast i taket, bruk vater så du får den rett og pen, deretter fester du en H50/50 jevnt i underkant på den biten. Avslutt med å skjære til en gipremse som er 300mm bred hvis du ikke har fabrikkant nedover på din allerede monterte gips i taket. Skru den fast i veggen først og bruk vinkelhake når du skrur den fast i ytterhjørnet for å sørge for at biten i taket henger loddrett. Avslutt med å montere på en ytterhjørnebeskyttelse
Føles knotete å få det rett, men kanskje det bare er i hodet mitt?
Har du noe bilde som komplement til din beskrivelse? Får det ikke helt til å stemme...Matti_75 skrev:
Lettast gjør du den med vinkelproil H50/50. Monter 1 stk på vegg 57mm fra tak med passende skruer for din vegg. Gjør det samme i taket med målet 287mm fra vegg. Skjær deretter en gipsremse som er 57mm bred, like lang som du vil ha trommen du bygger. Skru den fast i taket, bruk vater slik at den blir rett og pen, deretter fester du en H50/50 langs i underkant på den biten. Avslutt med å skjære en gipsremse som er 300mm bred hvis du ikke har fabrikkant nedover på din allerede monterte gips i taket. Skru den fast i veggen først og bruk vinkelhake når du skrur den fast i ytterhjørnet for å sikre at biten i taket henger loddrett. Avslutt med å montere på et ytterhjørnebeskyttelse
mvh
Richard
Klikk her for å svare