Beklager et kanskje dumt spørsmål, men har googlet meg i hjel uten resultat og oppfinnsomheten er på bunn...

Skal lage en "kasse" eller hva man skal kalle det i skjøten mellom vegg og tak, formålet er å felle inn litt spotter samt skjule litt vp-rørføring.
Vil stive opp med stålprofiler og deretter skru på gips - men hvordan i all verden stiver jeg av?

L-profiler? U-profiler?

Tenk sluttdimensjon omtrent 300x70 (BxH) eller deromkring avhengig av materialet...

Takknemlig for hjelp

R rorobobinon skrev:
Unnskyld et kanskje dumt spørsmål, men har googlet meg i hjel uten resultat og oppfinnsomheten er på bånn...

Skal lage en "boks" eller hva man skal kalle det i skjøten mellom vegg og tak, hensikten er å felle inn litt spoter samt skjule litt vp-rørføring.
Vil stendere opp noe med stålstendere og så skru gips på - men hvordan i all verden stender jeg?

L-profiler? U-profiler?

Tenkt sluttdimensjon omtrent 300x70 (BxH) eller deromkring avhengig av materiale...

Takknemlig for hjelp
Noe lignende slik?
Veggramme av metall under konstruksjon med nivåverktøy lent mot veggen. Ledninger og verktøy ligger på gulvet.

• Liker
RichardRR
  • Laddar…
Lettest gjør du det med vinkelproil H50/50. Monter 1 stk på vegg 57 mm fra taket med passende skruer for din vegg. Gjør det samme i taket med målet 287 mm fra vegg. Deretter skjærer du til en gipssstripe som er 57 mm bred, like lang som du vil ha trommelen du bygger. Skru den fast i taket, bruk vater slik at du får den rett og pent, deretter fester du en H50/50 jevnt i underkant på den biten. Avslutt med å skjære til en gipssstripe som er 300 mm bred hvis du ikke har fabrikkskant nedover på din allerede monterte gips i taket. Skru den fast i veggen først og bruk vinkelhake når du skrur den fast i ytterhjørnet for å sørge for at biten i taket henger loddrett. Avslutt med å montere på en ytterhjørnebeskyttelse.

• Liker
Tjrex og 2 andre
  • Laddar…
P Pyromanapa skrev:
Noe lignende slike?
[bilde]
Akkurat, det eneste problemet er at jeg ikke vil ha så høy så jeg ikke får på plass profiler og bjelker på samme måte :)

Matti_75 Matti_75 skrev:
Lettast gjør du den med vinkelprofil H50/50. Monter 1 stk på veggen 57mm fra taket med passende skruer for din vegg. Gjør det samme i taket med målet 287mm fra veggen. Deretter skjærer du til en gipremse som er 57mm bred, like lang som du vil ha kassen du bygger. Skru den fast i taket, bruk vater så du får den rett og pen, deretter fester du en H50/50 jevnt i underkant på den biten. Avslutt med å skjære til en gipremse som er 300mm bred hvis du ikke har fabrikkant nedover på din allerede monterte gips i taket. Skru den fast i veggen først og bruk vinkelhake når du skrur den fast i ytterhjørnet for å sørge for at biten i taket henger loddrett. Avslutt med å montere på en ytterhjørnebeskyttelse
Tror jeg skjønner, bra opplegg.
Føles knotete å få det rett, men kanskje det bare er i hodet mitt? :)

R rorobobinon skrev:
Tror jeg skjønner, bra opplegg.
Føles kronglete å få rett men kanskje det bare er i hodet mitt? :)
Bare man er nøye når man monterer opp skinnene i tak og vegg samt den første gipsen fra taket så går det lett.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Lettast gjør du den med vinkelproil H50/50. Monter 1 stk på vegg 57mm fra tak med passende skruer for din vegg. Gjør det samme i taket med målet 287mm fra vegg. Skjær deretter en gipsremse som er 57mm bred, like lang som du vil ha trommen du bygger. Skru den fast i taket, bruk vater slik at den blir rett og pen, deretter fester du en H50/50 langs i underkant på den biten. Avslutt med å skjære en gipsremse som er 300mm bred hvis du ikke har fabrikkant nedover på din allerede monterte gips i taket. Skru den fast i veggen først og bruk vinkelhake når du skrur den fast i ytterhjørnet for å sikre at biten i taket henger loddrett. Avslutt med å montere på et ytterhjørnebeskyttelse
Har du noe bilde som komplement til din beskrivelse? Får det ikke helt til å stemme...

mvh
Richard

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.