Medlem
· Södermanlands län
· 4 innlegg
Vi har revet en innervegg og for å skjule "skjøten" i betongtaket samt for å bygge inn elektrisitet som tidligere var trukket i veggen skal vi bygge en kasse/kasse i taket. Vi har samtidig tenkt å feste spotlights i denne kassen og en kort strekning vil den også romme et ventilasjonsrør (spotter og ventilasjonsrør trenger imidlertid ikke trenges på samme sted).
Det sitter fra tidligere en lignende kasse i taket som skjuler ventilasjonsrør, denne er bygget av fire treregler, ca 50x23 mm i profil og 13 mm tykt gips og er festet i taket med nylonplugg og ca 9 cm lange skruer. Kassen er 23,5 bred og 19 cm fra overside til underside.
Idé om mål på den nye kassen er 32 cm i bredde og 19 cm i høyde fra overside til underside, på den måten vil den skjule alt ødelagt i taket og deretter møte den tidligere kassen i høyde.
Hva skal vi bruke for regler til denne konstruksjonen? Jeg gjetter at det er en avveining mellom at de skal være tilstrekkelig sterke samtidig som de ikke er for tunge? (50x23 mm som er brukt i den eksisterende kassen synes ikke å finnes i nærmeste byggevarehus). Er gips det beste materialet å dekke med eller finnes det bedre alternativer? Er nylonplugg og skrue tilstrekkelig for å holde opp konstruksjonen og hvor lange skruer kreves egentlig (betongtak, bygget 1935)?
Meget takknemlig for hjelp.
/Karin
Det sitter fra tidligere en lignende kasse i taket som skjuler ventilasjonsrør, denne er bygget av fire treregler, ca 50x23 mm i profil og 13 mm tykt gips og er festet i taket med nylonplugg og ca 9 cm lange skruer. Kassen er 23,5 bred og 19 cm fra overside til underside.
Idé om mål på den nye kassen er 32 cm i bredde og 19 cm i høyde fra overside til underside, på den måten vil den skjule alt ødelagt i taket og deretter møte den tidligere kassen i høyde.
Hva skal vi bruke for regler til denne konstruksjonen? Jeg gjetter at det er en avveining mellom at de skal være tilstrekkelig sterke samtidig som de ikke er for tunge? (50x23 mm som er brukt i den eksisterende kassen synes ikke å finnes i nærmeste byggevarehus). Er gips det beste materialet å dekke med eller finnes det bedre alternativer? Er nylonplugg og skrue tilstrekkelig for å holde opp konstruksjonen og hvor lange skruer kreves egentlig (betongtak, bygget 1935)?
Meget takknemlig for hjelp.
/Karin
En del spotlights krever en min. avstand til brennbart materiale og da kan det være fornuftig å bruke metallstendere + 13 mm gips, for å slippe å montere metallbokser ovenfor gipsen som skjermer av spottene.
Skal dere ha spotlights som ikke krever denne avstanden, f.eks. Vinga Vision, så går det fint å bruke 45 x 45 mm trestender.
Hvis man vil bygge tett rundt ventilasjonsrør o.l. kan man noen ganger være hjulpet av å bruke metallvinkel H50/50 i stedet for stendere.
Har dere et ordentlig betongtak kan dere feste opp trestenderen i taket v.h.a. spikplugg, f.eks. 8x100 mm. Bare å bore gjennom stenderen og videre opp i taket og deretter dunke inn spikpluggen med en hammer. Bruker dere metallstender så velger dere en kortere spikplugg, f.eks. 5 x 40-50 mm.
Skal dere ha spotlights som ikke krever denne avstanden, f.eks. Vinga Vision, så går det fint å bruke 45 x 45 mm trestender.
Hvis man vil bygge tett rundt ventilasjonsrør o.l. kan man noen ganger være hjulpet av å bruke metallvinkel H50/50 i stedet for stendere.
Har dere et ordentlig betongtak kan dere feste opp trestenderen i taket v.h.a. spikplugg, f.eks. 8x100 mm. Bare å bore gjennom stenderen og videre opp i taket og deretter dunke inn spikpluggen med en hammer. Bruker dere metallstender så velger dere en kortere spikplugg, f.eks. 5 x 40-50 mm.
Medlem
· Södermanlands län
· 4 innlegg
Takk ACME for raske og gode tips!
Manglende kunnskaper og fravær av erfaring gjør at jeg ikke har noen anelse om hva som er "ordentlig" betongtak og ikke. Hvis det er slik at vårt tak ikke er ordentlig, hva kan da være bra å bruke for å få konstruksjonen til å holde seg?
Angående valg av lekter så tolker jeg det som at trelekter er best bortsett fra når det finnes spesielle grunner til å bruke metall? Dette er kanskje et altfor generelt spørsmål, men akkurat nå kan jeg ikke helt se noen fordel med tre- fremfor metalllekter for vårt lille bygg.
/Karin
Manglende kunnskaper og fravær av erfaring gjør at jeg ikke har noen anelse om hva som er "ordentlig" betongtak og ikke. Hvis det er slik at vårt tak ikke er ordentlig, hva kan da være bra å bruke for å få konstruksjonen til å holde seg?
Angående valg av lekter så tolker jeg det som at trelekter er best bortsett fra når det finnes spesielle grunner til å bruke metall? Dette er kanskje et altfor generelt spørsmål, men akkurat nå kan jeg ikke helt se noen fordel med tre- fremfor metalllekter for vårt lille bygg.
/Karin
Det går sikkert bra å bruke spikerplugg til taket, alternativt lengre grovgjenget treskrue med nylonplugg (ikke gul/rød/brun/blå plastplugg).
Trelekter er hyggeligere å skru i, gir litt mer stabile konstruksjoner når man bruker tynne dimensjoner og er billigere enn metall.
Metalllektene er lettere, alltid rette og det finnes en hel oppsjø av ulike profiler som letter ved ulike typer montering.
For deres konstruksjon spiller det egentlig ingen rolle hvilket alternativ dere bruker, men er dere uerfarne kan det jo være deilig å slippe å bryte med krokete virke.
Jeg vil foreslå at dere kjøper;
Metallskenor SK45 (ikke lekter) å feste på hver side i taket.
Hjørneprofiler H50/50 for å sette på innsiden av "ytterhjørnene" på trommelen.
13 mm gips.
Gipsskrue for metalllekt.
5 x 50 mm spikerplugg alternativt nylonplugg og 50 mm treskrue med konveks hode (ikke forsenket).
Om trommelen kommer til å endre mål noe sted, eller om dere trenger å skjøte lektene så skrur dere dem lettest sammen med 13 mm montasjeskrue med borrespiss.
Lektene klipper dere med en blikkensaks, eller kapper med stikksag med metallblad. Baufilsag fungerer sikkert også bra når det ikke dreier seg om noen større mengder.
Trelekter er hyggeligere å skru i, gir litt mer stabile konstruksjoner når man bruker tynne dimensjoner og er billigere enn metall.
Metalllektene er lettere, alltid rette og det finnes en hel oppsjø av ulike profiler som letter ved ulike typer montering.
For deres konstruksjon spiller det egentlig ingen rolle hvilket alternativ dere bruker, men er dere uerfarne kan det jo være deilig å slippe å bryte med krokete virke.
Jeg vil foreslå at dere kjøper;
Metallskenor SK45 (ikke lekter) å feste på hver side i taket.
Hjørneprofiler H50/50 for å sette på innsiden av "ytterhjørnene" på trommelen.
13 mm gips.
Gipsskrue for metalllekt.
5 x 50 mm spikerplugg alternativt nylonplugg og 50 mm treskrue med konveks hode (ikke forsenket).
Om trommelen kommer til å endre mål noe sted, eller om dere trenger å skjøte lektene så skrur dere dem lettest sammen med 13 mm montasjeskrue med borrespiss.
Lektene klipper dere med en blikkensaks, eller kapper med stikksag med metallblad. Baufilsag fungerer sikkert også bra når det ikke dreier seg om noen større mengder.
Medlem
· Södermanlands län
· 4 innlegg
Takk igjen ACME for kjempebra informasjon!
Ved en nærmere titt på tidligere konstruksjoner som henger i taket så ser det faktisk ut som de er satt opp med spikerplugg så vi får nok kjøre med det igjen. Om det blir tre eller metall får vi tenke litt mer på.
/Karin
Ved en nærmere titt på tidligere konstruksjoner som henger i taket så ser det faktisk ut som de er satt opp med spikerplugg så vi får nok kjøre med det igjen. Om det blir tre eller metall får vi tenke litt mer på.
/Karin
Medlem
· Södermanlands län
· 4 innlegg
Ja, men det var jo typisk, happy kan sannelig gi svar på alt! 
Klikk her for å svare