Skal sette opp en ganske tung TV på veggen og trenger å fjerne en gipsplate for å forsterke bak, så det blir mer stabilt. Når man leser om å sette opp veggfeste på ulike sider, nevnes det nesten bare betong eller trestendere. Men jeg har stålstendere. Er det bedre eller dårligere enn tre? Og hvordan forsterker man mellom stålstendere? Ok å forsterke med en trestender?

Et alternativ er jo å felle inn en treplate mellom reglene. Den trenger knapt å festes i reglene.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Et alternativ er jo å felle inn en treplate mellom reglene. Den trenger neppe å festes i reglene.
Mja, feste i reglene vil jeg nok gjøre. Føles ikke stabilt ellers.

du henger opp en regel eller plyfa og skrur i flensen på reglen. så på med gipsen, altså gjør platen like bred som innsiden av reglene.

• Liker
Belos17
  • Laddar…
Skruing i flensen går vel bra på den ene siden, men "livet" er vel i veien på den andre siden.
Det burde være slik at åpningen på U-en er vendt i samme retning.

Protte

Du trenger som sagt ikke feste kortling på baksiden. Det bør være tilstrekkelig å bare legge den inn bak gipsen.

Hvor tung er tv-en? Er det et utsvingt feste?

Det finnes kortlingsbånd som man fester på flensens utside, altså mellom stender og gips. Men det enkleste er igjen en kryssfiner-bit bak. Det er nok for en servant uten problemer.

Et tv-feste som ikke er utsvingt, så bør det holde med noen molly eller lignende. Og gjerne hvis du får en skrue gjennom stenderen.

Jeg har kortlat ferdig nå og holder på å sparkle veggen for å male etterpå.

TV-en veier 23 kilo og festet 7 kg. Det er utsvingbar arm ja. Nå vil det garantert holde uansett. Kortlade med solide lektere og mange skruer og brukte husfix i alle små fuger jeg fant i tillegg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.