3.145 lest ·
25 svar
3k lest
25 svar
Hvordan konverterer man et rom med uisolert plate best til boareal?
Fint, da har jeg fått to svar så langt! Hvis jeg oppsummerer det hele så går begge ut på å ha i en del diffusionsöppet og i den andre delen ikke, det som skiller er da overflatene!
En mekanikers tanker. Kan det være fornuftig å markisolere for eksempel 10 cm tykt ca 60 cm bredt rundt om garasjens yttervegger om det er plass til det?
Man kan også sette isolering på sokkel og dekke den med metall og sementplate.
Man kan også sette isolering på sokkel og dekke den med metall og sementplate.
Høres ut som en annen vinkling😀Men er kanskje ikke helt med på hvordan du mener!J Jochi skrev:
Isolere på utsiden 60cm, mener du da der sokkelen slutter eller yttervegg? Isolere på utsiden er nok en god løsning!
Men hvordan tenkte du bunnoverflaten på innsiden? Videre innervegger angående isolasjonen der med tanke på tettesjiktet og å låse inn fukt mellom de forskjellige sidene! Ja, jeg tar gjerne imot gode forslag men kanskje ikke alltid at man forstår hvordan det menes direkte😀
Det er ikke mye å gjøre med gulvet med tanke på den lave romhøyden annet enn tykk matte. Lav gulvtemperatur nærmest ytterveggene forbedres ved lav yttertemperatur (under 8 C) gjennom to tiltakR Rättochfel skrev:Høres ut som en annen vinkel😀Men er kanskje ikke helt med på hva du mener!
Isolere på utsiden 60cm, mener du da der sokkelen slutter eller yttervegg? Isolere på utsiden er nok en god løsning!
Men hvordan tenkte du bunnoverflaten på innsiden? Videre innvendige vegger med tanke på isoleringen der med tanke på fuktsperren og låse inn fukt mellom de forskjellige sidene! Ja, jeg tar gjerne imot gode forslag men kanskje ikke alltid at man forstår hvordan det menes direkte😀
- å utvendig isolere sokkelen og dekke den med plater og plate- og skivemateriale,
- å markisolere rundt huset for å begrense lav gulvtemperatur i randsonen.
Marktemperaturen under gulvet ligger nok største delen av året mellom 8 til 10 C utenom nærmest yttersidene (randsonen) der det blir lavere temperatur vintertid. Det forbedres av markisolering.
Fint, takk, da forstår jeg tankene! Bare det er jo bra😀Siden er det ingen flatt tak, men det har en vinkel og jeg kan bygge "oppover", kanskje at det siden vil påvirke full høyde i ytterkanten av rommet! Men legge 10cm isolasjon på gulv på innsiden? Synes at det der frigolit/ cement virker til å holde bort kulden bra!
Tror det er bra løsning men jeg er ikke byggingeniørR Rättochfel skrev:Fint, takk, da forstår jeg tankene! Bare det er jo bra😀Siden er det ikke platt tak men det har en vinkel og jeg kan bygge "oppover", kanskje at det deretter vil påvirke full høyde i ytterkanten av rommet! Men legge 10cm isolering på gulv på innsiden? Synes at det der frigolit/cement ser ut til å holde kulden borte bra!
Ekstrabygger
· Onsala
· 2 023 innlegg
Du kan ikke legge på en skive eps eller eps-betong? Visst du mister litt gulvhøyde men får bedre isolasjon nedover.
Jeg vet at dette er kontroversielt men mange hus er bygget slik inkl. vårt. Nå konverterer vi vårt garasje mer uisolert flate til boareal og kommer der gjøre det samme der.
Jeg vet at dette er kontroversielt men mange hus er bygget slik inkl. vårt. Nå konverterer vi vårt garasje mer uisolert flate til boareal og kommer der gjøre det samme der.
Det pleier å kalles tele- eller randisolering, men er nok i første omgang et komplement til isolering under gulv/plate.J Jochi skrev:
https://www.isover.se/supporten-tipsar/tjalisolering-kring-platta-pa-mark
Klikk her for å svare