En ting man skal tenke på når man sager langs med sideanlegg er at det blir lettere hvis man ikke har sagen stilt på maks sagdybde, men bare at den går gjennom emnet.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
T TheGame skrev:
En ting man skal tenke på når man sager langs med sideanslag er at det blir lettere om man ikke har sagen stilt på maks sagedybde, men akkurat så det går gjennom emnet.
Jeg har ikke skjønt hvordan man stiller inn sagedybden ennå. Skal sjekke.

Er det trangt for tvinger pleier jeg å stoppe og flytte tvinge til bak saga. Kanskje ikke godt nok for finsnekring men bra nok for trykkimpregnert

• Liker
Plutus
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Er det trangt for tvinger pleier jeg å stoppe og flytte tvingen til bak sagen. Kanskje ikke duger for finsnekring men bra nok for trykkimpregnert
Går utmerket, "finsnekrer" du så høvler man uansett sagsnittet.

• Liker
Mellanbarn
  • Laddar…
Det du prøver å gjøre er noe jeg konsekvent unngår å gjøre med skinnene. Jeg bruker bare skinnen når jeg har et plant underlag for hele skinnen, ellers er det fare for problemer, både at det blir skjevt og at skinnen vipper, og da risikerer sagen å klemme i materialet.

Som allerede foreslått, bruk sideanlegget, det fungerer utmerket til alt som ikke er finsnekring.

• Liker
FredrikR og 2 andre
  • Laddar…
Jeg pleier å tvinge/skru fast en planke oppå den jeg skal kløyve, som sidedor. Synes det er ganske lett å miste retningen med det lille dor som følger med sagen.

jeg tror vi prater litt forbi trådskaperen her.
Av bildet i første innlegg tyder jeg det som at TS har kjøpt en Dewalt dykksag med tilhørende skinne. jeg har ikke helt oversikt på disse, men de dykksagene jeg har sett har ikke parallellanslag. Heller ikke finnes det noen "slits" for å montere et parallellanslag.
Skinner for dykksager har et spor på undersiden av skinnen der du skyter inn spesielle tvinger (se https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-klyver-jag-braedan-pa-laengden.496778/post-5360991)
som altså ikke er i veien for saga da de er helt og holdent på undersiden.
Ofte trengs ikke skinnen tvinges, det holder med å legge den på det som skal sages, eneste kontakten mellom det sagde og selve saga er skiva, saga glir på skinnen og ikke på trestykket.
Alle dykksager har som grunnfunksjon at du kan stille sagedybden temmelig nøyaktig. Juster dybden så den skjærer igjennom med noen millimeters margin.

MathiasS MathiasS skrev:
Det du forsøker å gjøre er noe jeg konsekvent unngår å gjøre med skinna. Jeg bruker bare skinna når jeg har et plant underlag for hele skinna, ellers er det risiko for problemer, både at det blir skjevt og at skinna vipper og da risikerer saga å klemme i materialet.

Som allerede foreslått, bruk sideanslaget, det fungerer utmerket til alt som ikke er finsnekring.
Tror ikke at jeg fikk med noe. Skal sjekke

M Förstagångsköparen skrev:
Tror inte att jag fick med något. Ska kolla
Om du ikke har og det ikke går an å kjøpe til, skaff bare en billig sirkelsag, hva som helst funker for å kløyve om du ikke har finsnekkerikrav på presisjonen.

Jeg bruker ikke min senkesag for disse arbeidene, har en separat sirkelsag for dette.

• Liker
Joak og 4 andre
  • Laddar…
C
Jeg sager ofte bord med skinnen. Man må klosse under på passende måte med biter av samme dimensjon. Eventuelt bruke dobbeltsidig tape hvis det er mindre stykker som skal sages (tenk på kasterisikoen).

Tenk også på at det ikke går an å kløyve med en finklinget sagblad.

En så kort planke som på ts foto har jeg noen ganger kløyvd med japansag, men det er nok få som gjør. Men tidsmessig om elmotor ikke er fremme så er japansagen raskere.

MathiasS MathiasS skrev:
Det du prøver å gjøre er noe jeg konsekvent unngår å gjøre med skinnen. Jeg bruker bare skinnen når jeg har et plant underlag for hele skinnen, ellers er det risiko for problemer, både at det blir skjevt og at skinnen vipper, og da risikerer sagen å klemme i materialet.

Som allerede foreslått, bruk sideanlegget, det går utmerket til alt som ikke er finsnekring.
Skinnen gjør seg best på platebasert materiale. 👌
På plant og stødig underlag.

• Liker
Hep og 1 annen
  • Laddar…
Blir sjelden rett da😄
Jo. Alltid.

Hvordan fester man den? Det er ingenting å feste med bortsett fra tvingen
Tvingen fungerer vel? Det er enklere hvis du har noen restbiter å legge deler av skinnen på, men klem fast planken under skinnen og sag langs kanten av skinnen. De fleste sirkelsager sager 2-3 cm fra kanten, så legg skinnen halve planken pluss avstanden som du måler på sagen. Gjør noen tester på andre plankebiter først.

Z z_bumbi skrev:
Tvinga fungerer vel? Det letter arbeidet om du har en spillbit å legge deler av skinnen på, men klem fast brettet under skinnen og sag langs kanten på skinnen. De fleste sirkelsager sager 2-3 cm fra kanten, så legg skinnen halve brettet pluss den avstanden som du måler på sagen. Kjør noen tester på en annen bordbit først.
Det er nesten umulig å få skinnen fastspent uten at den luter litt hvis man ikke har et flatt underlag under hele skinnen.

• Liker
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.