boschkenta boschkenta skrev:
Det holder at du har en lengre planke av samme tykkelse under den andre siden av skinnen (parallelt med den du skal sage) og sag forsiktig. La maskinen gjøre jobben og press ikke på den, men ha litt lett press på skinnen med den andre hånden, så skal det gå bra. Har kløyvd masse på denne måten, uten tvinger, i flere år.
Ok takk! Jeg skal prøvd dette! Men for å unngå at platen som hviler på bukkene skal knekke så kan man vel stille inn sagbladets dybde ikke sant?

• Liker
Aklejan
  • Laddar…
Ossian K Olsson
M Förstagångsköparen skrev:
Har kjøpt en sirkelsag med skinne. Jeg har havnet i et problem direkte som det sikkert finnes en bra løsning på, men jeg har ikke funnet ut av det ennå. Håper dere kan hjelpe meg!

Lengst til høyre ligger en trykket planke (22×95). La oss si at jeg vil kappe den på langs. Hvordan i all verden legger jeg skinnen da? Hvordan jeg enn gjør det så tar tvinga i, eller så blir det helt ustabilt. Å kløyve en plate er ikke noe problem, for da er det jo bare å legge plata mellom to bukker og kløyve. Men hvordan kløyver man denne planken til høyre på en smidigste måte?
Noen ganger kan det være mest hensiktsmessig å kløyve planken først og så kappe den på langs! For da kan du skru fast planken i bukkene så den ligger stabilt, så kløyve (du trenger ikke engang kløyve hele, men kan gå inn med saga i den ene enden) og til slutt kappe av skruehullene og få planken i riktig lengde.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det kjører man med sirkelsag og parallell/sideanlegg.
Det her med "parallell/sideanlegg" forstår jeg ikke helt. Kan du forklare litt mer hva det er? Jeg googler og får opp et bilde men skjønner ikke helt bruken av denne.

Fest skinnen og la sagen gå på utsiden?

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Noen ganger kan det være enklest å kløyve bordet først og så kappe det på lengden! For da kan du skru fast bordet i bukkene så det ligger stabilt, så kløyve (du trenger ikke engang kløyve hele men kan gå inn med saga i den ene enden) og til slutt kappe av skruehullene og få bordet i riktig lengde.
Men jeg trengte to bord som var pene etter saging. Altså ingen skruehull 😄

Z z_bumbi skrev:
Spenn fast skinnen og la sagen gå på utsiden?
Hvordan spenner man fast den? Det finnes ikke noe å spenne fast med foruten tvingene

Har ingen bedre bilde, men du ser det her.
Sirkelsag plassert på treplanke med klemme i bakgrunnen.

• Liker
FredrikR
  • Laddar…
Det här med "pararell/sidoanslag" förstår jag inte riktigt. Kan du förklara lite mer vad det är? Jag googlar och får upp en bild men fattar inte riktigt användningen av denna.
Så här (även om det här anslaget är enormt, de som brukar följa med är mycket mindre). Anslaget är alltså delen som löper på utsidan av skivan/brädan och ser till att sågen inte viker av inåt:
Kreg%20KMA2685-INT%20Parallellanslag.jpg

• Liker
FredrikR og 1 annen
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har ingen bedre bilde, men du ser det her.
[bilde]
Hmm.. Ser ikke helt bruken på det bildet. Jeg er helt nybegynner på alt sånt her så jeg ber om unnskyldning haha. Men du trenger ikke forklare ytterligere. Jeg får la google! Takk for engasjementet!

zarkov zarkov skrev:
Sånn (selv om dette anlegget er enormt, de som vanligvis følger med er mye mindre). Anlegget er altså delen som løper på utsiden av skiven/platen og sørger for at sagen ikke viker av innover:
[bild]
Åfasen! Et slikt fikk jeg ikke med. Det hadde vært bra! Kan dog ikke kjøre med en hånd da det er noen sikkerhetsfunksjon som gjør at jeg må ha begge hendene på maskinen.

Ossian K Olsson
Men jeg trengte to planker som var pene etter saging. Altså ingen skruehull 😄
Det jeg mener er å kutte en lengre planke først, så kutter du den til dine to kortere biter i riktig lengde der skruehullene kuttes bort! Illustrasjon av en planke med tre blå linjer for å vise hvor planken skal kuttes for å fjerne skruehull.

• Liker
Plutus
  • Laddar…
Vær oppmerksom på at det kan klype, og at sagen kan kastes tilbake, så ingen hånd bak sagen, da kan det være slutt på snekringen for alltid.

Ta biten og skru delen som skal bort i fram- og bakkant slik at biten ligger stille, støtt eventuelt opp skinnen langs den andre siden så skinnen ligger bra. Sag

• Liker
Mjärn
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det jeg mener er å kappe en lengre bord først, så kapper du den til dine to kortere biter i riktig lengde der skruehullene kappes bort![bilde]
Jahaaa! Smart! Det skal jeg tenke på! Veldig bra tips der. Takk!

Åfasen! Et sånt fikk jeg ikke med. Det hadde vært bra! Kan dog ikke kjøre med en hånd da det er en eller annen sikkerhetsfunksjon som gjør at jeg må ha begge hendene på maskinen.
Det som følger med pleier som sagt å være mye mindre, på dette bildet er det svart:
70102808_ba1.jpg
Men det er jo også mulig at de ikke sender med et sånt til en sag som passer på skinne ettersom skinna for det meste kan brukes.

Jeg kløvde slik for noen uker siden. Synes det er bra å ha en ekstra regel/brett med samme høyde så sagen ligger mer stabil.

• En sirkelsag kløyer en lang treplanke, stabilisert av en ekstra stender for jevn høyde og presisjon.
  • Liker
Da Kv og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.