I høst drenerte jeg huset og la på en fuktsperrematte med 140mm isolasjon utenpå det. Nå har jeg begynt å renovere kjelleren, revet innervegger, tatt bort hyller og annet skrap som har sittet der siden 70-tallet.

Vegggen er delvis pusset og delvis bar. Jeg skal bruke dette rommet til mitt eget hobbyrom. I rommet finnes det rør for element så det skal installeres. Rommet er helt under jord. Platen er ikke isolert.

Jeg har to alternativer og det er å pusse og male. Men siden jeg skal bruke dette som hobbyrom kommer en del ting til å bli skrudd opp på veggene, og jeg vil ha det varmt og koselig :)

Så jeg vil nok helst kle veggene om mulig. Jeg har undersøkt litt rundt om hvordan man gjør dette på best mulig måte, men de fleste tråder slutter før man har fått svar på alle spørsmål man ønsker.

Er det noen som kan tenke seg å skrive litt mer detaljert om hvordan jeg går frem med dette?

Her er det en del spørsmål jeg tror mange tenker på og lurer på, inkludert meg selv.

1. Som jeg har forstått det skal man skru opp stålstendere på veggen med en liten avstand, hvor lang skal avstanden være mellom stender og vegg?
  2. Skal det monteres noen horisontale stendere?
  3. Avstand mellom gulv og veggplate, hvor langt skal det være? (logikken dikterer samme avstand som mellom vegg og plate)
  4. Avstand mellom tak og veggplate, hvor langt skal det være? (logikken dikterer samme avstand som mellom vegg og plate)
  5. Kan jeg isolere bak platene omtrent like tykk som stenderne og la det være en luftspalte mellom vegg og isolasjon? Hvis ja, hvilken type isolasjon egner seg best?
  6. Finnes det en pen løsning for å skjule luftspalten i taket og gulvet?
  7. Organisk materiale skal helst ikke brukes i kjellere, men både gips (papiret) og plywood er jo organisk, hva bruker man ellers?

En halvrenovert kjeller med murvegger, rød maleplett og stige plassert ved veggen. Overliggende rør nær taket.

"Varmt og koselig" har vel ikke så mye med veggmaterialet å gjøre, så lenge det er pent og ordentlig? Hvis du har isolert godt kan det bli hvor innredet og hyggelig som helst med en glattpusset vegg. Jeg vil gjette at det går fint å tapetsere på den glattpussede veggen hvis du ønsker det - sikkert, tapetet er organisk men det er dampslippende så hvis du har drenering og fornuftig ventilasjon funker det.

Eller hva slags overflatemateriale ønsker du?

Hvis du VIRKELIG vil kle veggen, og ha helt fuktsikkert uten organiske materialer, gjetter jeg at du i så fall skal gjøre slik som du skriver (med cellplastisolering, ikke gullfiber) samt fibersement/fibergips som overflatemateriale. Den er ikke-organisk, men går an å skru i nesten som en plywood.

Men så blir det til å remse og sparkle på den uansett.

Sammenlagt mye ekstra arbeid for å slippe å bore og plugge i veggen når du skal henge opp ting.

Sist redigert:
Ja ha, dine argumenter holder bra. Blir nok å pusse da.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.