Hei,
har satt vinduer og dører omtrent i midten og må selvsagt sette både innvendig og utvendig smyg. Utsiden er klar og nå er det
på tide med innsiden. Har sett i byggevarehandelen og innsett at jeg blir smått ruinert om jeg kjøper ferdigmalt smyg - dyrt samt mye spill. Så hva er alternativene? Lage selv selvfølgelig!

Jeg kom frem til at jeg kan dele opp en mdf-plate (19x1220x2440) og få ut ganske mange smyger per plate. Men (det finnes jo alltid et men!) problemet med mdf-kanter er at de er støtsensitive og ikke så lette å male over og samtidig få dem til å se bra ut. Spørsmålet jeg stiller meg er om noen av dere vet hvordan man kan/pleier å kantforsegle mdf? Noe som slo meg nå er at det kanskje funker med Plastic Padding? Eller finnes det noe annet enklere og bedre måte?

Takknemlig for alle svar

kmilic skrev:
Hei,
har satt vinduer & dører omtrent i midten og må selvfølgelig sette både inn- og utvendig smyg. Utsiden er klar og nå er det
tid for innsiden. Har sett i byggehandelen og innsett at jeg kommer til å bli smått ruinert om jeg kjøper ferdigmalt smyg - dyrt samt mye spill. Så hva er alternativene? Lage selv selvfølgelig!

Jeg kom frem til at jeg kan dele opp en mdf-plate (19x1220x2440) og få ut ganske mange smyger per plate. Men (det finnes jo alltid et men!) problemet med mdf-kanter er at de er støtsensitive og ikke så lette å male over og samtidig få dem til å se bra ut. Spørsmålet jeg stiller meg er om noen av dere vet hvordan man kan/pleier kantforsegle mdf? Noe som slo meg nå er at det kanskje fungerer med Plastic Padding? Eller finnes det noe annet enklere og bedre måte?

Takknemlig for alle svar
Lim har jeg sett at malerne har noen ganger..
Kvistlakk kanskje også fungerer..?

Men jeg vet ikke om jeg synes de er så støtsensitive, derimot suger de maling som bare det i de sagede kantene..

Takk for svarene!
Jeg glemte visst å si at jeg kommer til å dekke halve mdf kanten med fôr på i prinsippet alle vinduer. Noen vinduer skal
ikke ha fôr. Så jeg tror at Styx:s forslag med kvistlakk eller lim ville funke. Var det ingen som kjøpte forslaget med Plastic-
Padding?

Om du freser en runding på mdf:en og så setter listverk som du sender ut så bare ca 5 mm blir synlig av smygen så trenger du ikke kantforsegle eller holde på med noe lakk, bare male to ganger.

Givetvis!
Takk for tipset "verktygsgurun". Jeg kjøper din løsning med hud og hår!

Mikael_L
Å legge plastic padding virker litt overkill...
Mal kanten en gang, la den tørke, puss av litt lett. Mal endelig (2 strøk?) ...
Burde funke greit.

ByggaNytt skrev:
Jeg har også laget alle omrammingene selv i MDF og jeg freste rett og slett både ytter/innerkant!

[lenke]
[lenke]
[lenke]
Hva freste du for profil på ytterkant da? :confused:

En maler (40 år i bransjen, men fortsatt på hugget) jeg snakket med kom med følgende råd:

1. Grunnmale
2. Sparkle kanten med snickerisparkel (sparsommelig)
3. Slipe lett
4. Grunnmale
5. Slipe, male, slipe, male... så mange ganger det nå trengs

Jeg har ikke testet dette ennå, men har til hensikt å gjøre dette med kjøkkenskapene jeg skal gi meg i kast med å lage innen kort tid. Det blir en del arbeid, men heller det enn et halvdårlig resultat.

Mikael_L skrev:
Å legge plastic padding virker litt overkill...
Mal kanten en gang, la det tørke, puss av litt lett. Mal endelig (2 strøk?) ...
Burde fungere greit.

Hva freste du for profil på ytterkanten da? :confused:
Samme profil på innerkanten som mine SP-vinduer og ytterkant (nærmest veggen) en liten lett avrunding bare!

Mikael_L
Ja, OK.
Jeg misforsto nok hva du mente med innerkant respektive ytterkant.

Begge "kantene" er MDF-ens kant, inn mot rommet. Men innerkant er mot glasset og ytterkant mot veggen ...
Får jeg det til å stemme, nå .... :o

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.