Hei!

Jeg har bygget en skapkontruksjon der midtskapet har skyvedører, men nå ønsker jeg å minske avstanden mellom skyvedørene og midtskapet (obs. mellomrommet som synes til venstre på et av bildene kan ikke utbedres på grunn av skinne til dørene). Midtskapet er ikke fastmontert eller bærende, og kan derfor justeres eller delvis bygges om. Alle øvrige stammer er festet i vegg eller tak.

Mellomrommet det er snakk om er egentlig nødvendig og et bevisst valg siden hengslene stikker ut så mye (se bilde). Men nå når hele konstruksjonen er ferdig, har jeg begynt å lure på om det finnes en måte å gjøre skapet større og dermed redusere spalten. Mellomrommet måler totalt ca. 4,5 cm jevnt fordelt på begge sider, og på hver side er det to hengsler (ett øverst og ett nederst) samt tre skinner. Det er også verdt å nevne at jeg kommer til å "dekorere" alle innerveggene med 1 cm tykke eikepaneler, men siden det materialet var for tynt til å utgjøre stomme, har jeg brukt 1,6 cm tykke sponplater.

Jeg har en temmelig ugjennomtenkt tanke om at det kanskje kunne være mulig å bruke noe betydelig smalere men sterkere materiale (en slags stålprofil) akkurat der hengslene går, og deretter feste det til veggen? Da kunne jeg flyttet ut veggen under og over hengslene, og så dekke det med eikepanel der sponplaten sitter i dag.

Hvis det ikke finnes noen smarte løsninger på det nevnte problemet, lurer jeg på om det i det minste ville være mulig å helt unngå å bruke sponplate som sidevegger for å slippe å bygge 2,6 cm tykke vegger (sponplate + eik). Min spontane tanke er å bruke eikepanelene som ikke-bærende vegger og å feste et lite firkantrør eller lignende ytterst på hver side i stommen som får fungere som bærende og gi midtskapet sin stabilitet. Deretter kunne man feste en kantlist for å skjule røret når man åpner dobbeltdørene.

Jeg har virkelig kjørt meg fast, så jeg tar mer enn gjerne imot alle slags tips eller forslag til produkter og materialer -- håper forklaringen min er noenlunde tydelig :)

Tusen takk på forhånd!

• Skap med glippe mellom skyvedøren og skapveggen, markert med blå linje. Synlig lyst treverk inne i skapet.
  • Skap med skyvedør, viser et mellomrom ved hengslene som stikker ut, med hvit spånskive og detaljer rundt skinner og hengsler.
  • Åpnet skap med lyse trefiberplater, viser indre konstruksjon med åpen dør til venstre. Treplater danner sidene, hyller mangler.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.