Hei

Jeg har innertak av gips bygget i 2005. Jeg gjetter at den underliggende konstruksjonen er spredt panel på bærebjelker.

I dette taket vil jeg henge kroker som skal kunne bære en betydelig vekt. Jeg vil derfor finne skjæringspunktene mellom spredt panel og bærebjelker slik at jeg kan skru hele veien opp i bærebjelken.

Hvordan gjør jeg dette når jeg mangler muligheten til å kikke inn under taket for å se hvordan panel og bjelker er orientert? Vil en vanlig stenderfinner klare å finne bjelkene, eller vil den kun se den spredte panelen?

Med en regelfinner, (avhengig av modell) så vil du finne både lektere og eventuell strøm. Teknikken finnes jo, bruk den.
Finnes på Classe Olsson og byggevarehusene.

tommib
Har du ingen konstruksjonstegninger på huset? Disse kan være mulig å få tak i via bygningsetaten. Da ser du hvordan bjelkelaget går.

Ellers burde du kunne gjette på hvilken retning bjelkelaget ligger basert på hvordan huset ser ut.

Et lite prøvehull på 12-14 mm og et endoskop (sånn slange-kamera) kan deretter bekrefte hva du tror. Jeg ville ikke stolt på bare en regelsøker hvis det skal henges opp tunge ting.

Takk for input.

Lagde til slutt et inspeksjonshull for slangekameraet og klarte dermed å løse oppgaven. Takk for hjelpen!

• Liker
tommib
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.