Jeg holder på med å renovere i andre etasje på et gammelt 1,5-etasjes hus og har problemer med gulvunderlaget. I dag har jeg et spontgulv som er ujevnt med litt nedsettelser her og der. Dessuten knirker det mellom bordene. Det går ikke å fjerne gulvet siden det er en del av bjelkelaget. Ujevnheten er opptil 10 mm per meter. Spørsmålet er hvordan jeg kan preparere underlaget for deretter å kunne legge inn et gulv som stiller høyere krav til jevnhet. Jeg vil ikke bygge opp gulvet for mye heller. Skal man skru et spongulv og sjime opp under det, eller hva blir best? Takknemlig for hjelp.

Vi hadde lignende problemer der gulvet skrånet mer jo nærmere murpipa man kom (vanlig på eldre hus).
Tenkte i disse baner:
Fjerne det eksisterende gulvet og skru fast nye bjelker på bærebjelkene, noe som sannsynligvis er den beste måten, men et skikkelig hestejobb, og så var jeg usikker på om gulvkonstruksjonen var bærende.
Sliping, men innså at det ville ta evigheter.
Høvling forkastet vi også da spikene ville ødelegge høvelstålet.
Tenkte så som deg å kile opp og skru spon, men det bygde litt for mye i høyden.
Vurderte også å legge nivelleringssystem men det var veldig dyrt og bygde også for mye.

Vi løste det ved å skru fast gulvgips der det var verst, deretter spikret vi fast armeringsnett (med klammere) og avsluttet med fiberforsterket sparkel.
Så gikk det fint å legge det gulvet vi ønsket.

Vet ikke om det er riktig eller galt, men det fungerte for oss.

Hadde samme problem på kjøkkenet i et elementhus fra -63, endte opp med at jeg rev ut alt og reiste om.

Når masonitten eller limet i elementene har begynt å vri seg, mister hele konstruksjonen sin styrke. (limet i mine elementer løsnet bare man pirket litt)

Jeg syntes ikke at det var noen idé å forsøke stive opp en fra starten dårlig konstruksjon.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.