Jeg har en ikke spesielt stor garasje hvor veggene er bygget av blåbetong 28 cm som i seg selv har en ok til bra U-verdi. Derimot er taket helt uisolert med kun rupanel og takpapp. Betongplaten er uisolert.
Jeg ønsker nå å isolere garasjen min for å kunne holde varmen bedre enn i dag. Tanken er ikke å holde 20 grader året rundt, men gjerne rundt 5-7 uten større problemer i vinterhalvåret med hjelp av et oljeelement eller lignende med frostvakt.
Min idé er å presse opp hunton trefiberisolasjon mellom takbjelkene (eller takstolene om man vil), og en dampsperre (fordi jeg har et par ruller igjen fra en husrenovering) og deretter rupanel- eller OSB-plater som da får bli mitt nye fine innertak.
Knixen er at takhellingen er lav, husker ikke nøyaktig men rundt 5-6°, og takbjelkene går vinkelrett mot hellingen, hvilket gir at kassene går på tvers over garasjen og ikke langs med.
Hvordan gjør jeg det da med luftspalte og lufting?
Behøves det i det hele tatt? Kommer jo aldri til å ha noe varmt eller fuktig der inne bortsett fra typ våte sykler, noen våte utemøbler på høsten osv.
Papptak er ganske ufølsomme mot fukt generelt på grunn av at det blir så fryktelig varmt under det, noe som driver bort fukten, så du kan jo teste uten om du vil.
En annen løsning som ikke er så gds-vennlig, men som kan være en god løsning er å legge hard isolasjon oppå takpappen og deretter et til lag sveiset takpapp.
Papptak er ganske ufølsomme mot fukt generelt fordi det blir så jekla varmt under dem som driver bort fukten, så du kan jo teste uten om du vil.
Det forutsetter at taket ligger i solen stor del av dagen, uten å være skygget av trær eller annet.
Det er dessuten ikke tilstrekkelig da dette fenomenet hovedsakelig inntreffer om sommeren, mens vinterhalvåret ikke på grunn av fraværende sol, og om den er fremme en kort stund så står den lavt slik at et lavtliggende tak ikke har så mye glede av det.
At et isolasjonssjikt fuktes opp litt lett en kortere tid kan være ok, men nøkkelkriteriet er kortere tid, deretter må det kunne tørkes ut før mugg begynner å vokse. Kortere tid er dager eller muligens en eller annen uke, ikke et halvår.
Tak uten ventilasjon kan, om man har flaks, fungere på sørvendte bratte tak.