Har et garasje på 40 m2 med vegger jeg vil isolere mot rotter. Vegger med 100 mm stående lekter, låkpanel utvendig og platemateriale innvendig. Mineralull, cellulose og celleplast er utelukket. Et alternativ er sagflis blandet med brent kalk som jeg skyfler ned i mellomrommet, men det finnes kanskje noe bedre?
Noen som har rotteresistente forslag med god isolerende evne og som tetter sprekker?
Erstatte sand i betong med leca-kuler?
Cellbetong?
Skumbetong?
Betong med skumglass?
Skumglass i løs vekt?
Betong med trekull?
Finnes det risiko for skader på grunn av kondens av varm luft halvveis inn i veggen hvis man bruker annet materiale enn sagflis blandet med brent kalk, som man gjorde før i tiden og beviselig fungerer?
Mvh!
Daniel
Noen som har rotteresistente forslag med god isolerende evne og som tetter sprekker?
Erstatte sand i betong med leca-kuler?
Cellbetong?
Skumbetong?
Betong med skumglass?
Skumglass i løs vekt?
Betong med trekull?
Finnes det risiko for skader på grunn av kondens av varm luft halvveis inn i veggen hvis man bruker annet materiale enn sagflis blandet med brent kalk, som man gjorde før i tiden og beviselig fungerer?
Mvh!
Daniel
Lockpanel er kontraproduktivt for å stoppe gnagere.
Råspont mot lektene på utsiden og øvrig kraftig massivt tre for å stoppe inntrenging i taket rundt/mellom takstolene. Alle sprekker hardt drevet, og om man vil være virkelig sikker så fuger man over med leire/leirebruk.
Råspont også på innsiden av veggene og i taket reduserer risikoen ytterligere. Fremfor alt mot at de gnager seg gjennom gipsen på innsiden for deretter å forårsake dyre skader på bilens elsystem...
Kalket sagflis er nok også ok. Dog isolerer det ikke like bra som ull, men betydelig bedre motstandskraft mot gnagere om/når de tar seg gjennom det ytre laget...
Råspont mot lektene på utsiden og øvrig kraftig massivt tre for å stoppe inntrenging i taket rundt/mellom takstolene. Alle sprekker hardt drevet, og om man vil være virkelig sikker så fuger man over med leire/leirebruk.
Råspont også på innsiden av veggene og i taket reduserer risikoen ytterligere. Fremfor alt mot at de gnager seg gjennom gipsen på innsiden for deretter å forårsake dyre skader på bilens elsystem...
Kalket sagflis er nok også ok. Dog isolerer det ikke like bra som ull, men betydelig bedre motstandskraft mot gnagere om/når de tar seg gjennom det ytre laget...
Visst isolerer ull kjempebra, men både møll og rotter elsker ull, så den risikoen tar jeg ikke. Det som gjør at rottene unngår sagmugg er dels kalken det er blandet med samt at gangene raser igjen. Leirklining stopper nok mus men ikke rotter. Derfor vurderer jeg ulike betongløsninger. Garasjen er allerede bygget, ellers hadde vi nok murt det med brede leca-blokker og pusset.
Har du egen erfaring?L LarsDaniel skrev:
Jeg spør fordi jeg selv bor på landet (gård) og får problemer nå og da med rotter. (Mus er det stadig i kiloton av, men rottene lager trøbbel på en helt annen måte.)
Jeg tenker at det ikke er noen stor fornøyelse å gnage gjennom murpuss, og leirpuss er jo det mest elastiske/følgesomme murpussen, hvilket er hensiktsmessig i en trekonstruksjon som beveger seg med årstidene, og noen ganger litt med vind og snøras også.
Det er en ting at de kan komme seg gjennom, men er det besværlig så trengs normalt et stort incitament. Varme og matos er to sterke incitament. Med dreving av samtlige sprekker samt også puss for å gjøre alle evt. gnagervennlige kanter osv mer gnageruvennlige samt at det ytterligere hjelper til med å tette sprekker slik at varm luft og matlukt ikke slipper ut like lett. (Matos er vel knapt et problem i en garasje, men vel varme, og jo dårligere isolering desto mer varmetap som kan detekteres fra utsiden.)
Om nå ikke leirpuss er tilstrekkelig så går det med sementpuss eller betong også. Det kanskje ikke er hermetisk tett mot underlaget i lengden, men det bør jo stoppe gnageforsøk på svake/følsomme steder.
Høres rimelig ut, men dessverre gnager rottene seg også gjennom betonggulv og låvevegger av sementblokker, kanskje som en følge av at betongen er gjennomtrukket av gjødsel og har svekket betongen.
Joda, gnagerne er gode på å komme seg inn, men det bygger på at de finner svakheter. Finnes det svakheter så er det bare et tidsspørsmål før de finner og utnytter den. De kommer seg gjennom gamle dårlige betongplater som er sprukne, har dårlig kvalitet på betongen, og veldig tynn betong. Har et slikt eksempel i en av våre hestebokser. Er dog helt overbevist om at en velstøpt 10-15 cm tykk armert betongplate på et skikkelig lag med makadam aldri vil kunne gjennombrytes.
Ser man nøye på gnagerhull så er min oppfatning klar: de utnytter svakheter - alltid. Det er derfor man må være så ekstremt omsorgsfull med hver eneste mm., for å unngå svakheter i bygget. Om for eksempel vår gamle stall hadde vært bygget på et 15-20 cm makadamslag (16-32) så hadde det aldri vært problemer med gnagere som kommer seg inn gjennom grunnen. Hadde det vært minst 2 tommer tykke lekter nøyaktig tilpasset mellom takbjelkene ute ved veggene, og forsterket med for eksempel 21x45 lekter på innsiden rundt alle kantsprekker så ville ingen gnagere kunne komme seg inn via taket heller.
Det er gnagere, ikke bever. De tygger seg ikke frivillig gjennom 45 mm massivt treverk midt på. Problemet er mer praktisk. Det finnes mange kantsprekker/fuger som alle må forsterkes/sikres. Er ikke huset bygget slik fra starten av er det besværlig å komme til overalt etterpå. Leirmørtel/sementmørtel kan da være en raskere og enklere måte å gjøre det ugjestfritt for gnagere.
Gipsplater, papp og plast er definitivt ubrukelige materialer hvis man vil unngå gnagere.
Ser man nøye på gnagerhull så er min oppfatning klar: de utnytter svakheter - alltid. Det er derfor man må være så ekstremt omsorgsfull med hver eneste mm., for å unngå svakheter i bygget. Om for eksempel vår gamle stall hadde vært bygget på et 15-20 cm makadamslag (16-32) så hadde det aldri vært problemer med gnagere som kommer seg inn gjennom grunnen. Hadde det vært minst 2 tommer tykke lekter nøyaktig tilpasset mellom takbjelkene ute ved veggene, og forsterket med for eksempel 21x45 lekter på innsiden rundt alle kantsprekker så ville ingen gnagere kunne komme seg inn via taket heller.
Det er gnagere, ikke bever. De tygger seg ikke frivillig gjennom 45 mm massivt treverk midt på. Problemet er mer praktisk. Det finnes mange kantsprekker/fuger som alle må forsterkes/sikres. Er ikke huset bygget slik fra starten av er det besværlig å komme til overalt etterpå. Leirmørtel/sementmørtel kan da være en raskere og enklere måte å gjøre det ugjestfritt for gnagere.
Gipsplater, papp og plast er definitivt ubrukelige materialer hvis man vil unngå gnagere.
Klikk her for å svare