Lostmoose skrev:
Nå tror jeg jo at man har ganske store marginer når man regner på hvilken bjelke man skal ha, men man skal kjenne til at både sveis og boring påvirker holdfastheten.
Har hørt at i visse vindkraftverk så vil man verken bore eller sveise, man bruker magneter for å feste stiger man klatrer til toppen med.

Nå var det vel ikke snakk om å klatre i takbjelkene :rolleyes:

Tror du virkelig at borre et femmillimetershull i en "normal" takbjelke gir noen målbar forandring i holdfastheten?

KnockOnWood skrev:

Tror du virkelig at boring av et femmillimetershull i en "normal" takbjelke gir noen målbar endring i styrken?
Et hull eller sveising på feil sted (uansett diameter) kan veldig godt bli en brudanvisning, den der bjelken sitter nok sikkert der for at den bærer noe tungt, et tak trolig. Men hvis man likevel skal bore, sørg for at hullet havner så langt fra kantene på bjelken, dvs. midt i, så er det nok ganske greit.

KnockOnWood skrev:

Tror du virkelig at å bore et femmillimetershull i en "normal" takbjelke gir noen målbar forandring i bæreevnen?
Målbar? -absolutt!
Betydelig? - med største sannsynlighet, nei.
Ville bare påpeke fenomenet så ingen får for seg å bore et M12 -hull i bunnen på en I-bjelke som er 5cm bred bare fordi den tilfeldigvis er i metall.

bruka skrev:
Et hull eller sveising på feil sted (uansett diameter) kan meget vel bli en bruddanvisning, den bjelken sitter nok sikkert der fordi den bærer noe tungt, et tak sannsynligvis.
Men om man uansett skal bore, sørg for at hullet kommer så langt fra kantene på bjelken, dvs. midt på, så er det nok ganske trygt.
Lostmoose skrev:
Målbart? -absolutt!
Betydelig? -med største sannsynlighet, nei.
Ville bare peke på fenomenet så ingen får for seg å bore et M12-hull i bunnen på en I-bjelke som er 5cm bred bare fordi den tilfeldigvis er i metall.
Hør nå her, det får vel være måte på skremselsinnlegg?

Å bore et 5 mm hull i en stålbjelke, sannsynligvis en ca 200-300 mm HEA-bjelke, gir ingen målbar svekkelse.

Å påstå det er jo som å si at mellombjelkelaget risikerer å falle sammen fordi man spikrer opp glespanel i gulv/takbjelkene.

Og å snakke om 12 mm hulltaking i en 50 mm bjelke hører vel ikke hit.
Og ikke vindmøller heller!

Vi må vel være realistiske, eller hva?

Trådskaperen skal jo bare henge opp en taklampe.

Om dere har andre oppfatninger, får dere nok begynne å presentere litt tall!

Jeg vet ikke hvilken profil en bjelke i et hus har, og jeg vet ikke hvor belastet den er, men faktum er at et hull på feil sted i en bjelke (der strekkspenninger er store) kan være nok til at det lokalt blir for store spenninger for materialet. Bare det å erstatte et solid materiale som har en spenning med samme materiale med et lite hull gir 3x spenning rundt hullet, og det plasticerer trolig lokalt.

Men trolig tar omkringliggende materiale opp lastene etter den lokale plastiseringen, men det er ikke lett å svare på.

For eksempel kan et lite hull i en rammelbeam på en lastebil eller sveisesprut for en krok på feil sted definitivt få den til å gå av.

Men som sagt, skal man bore, er det bra å tenke på hvor bjelken har strekk- respektive trykkspenninger. Det går sikkert an å surfe på, men om det gjelder et hus hvor alt er innbygd, er det ikke lett å se hvor man ender opp.

Jeg ville nok prøvd å sette lampen i noe annet hvis det fantes tre i nærheten (lang skrue kanskje), da jeg ikke tror det er mulig å få noen som faktisk kan gi dette svaret til å si at det er ok.

KnockOnWood skrev:
Hør her, det får vel være litt måte på skremmeinnlegg?

Å bore et 5 mm hull i en stålbjelke, sannsynligvis en ca 200-300 mm HEA-bjelke, gir ingen målbar svekkelse.

Å hevde det er jo som å si at midtgulvet risikerer å rase fordi man spikrer opp glispanel i gulv-/takbjelkene.

Og å snakke om 12 mm hulltaking i en 50 mm bjelke hører vel ikke hit. Og heller ikke vindkraftverk!

Vi må vel være realistiske, ikke sant?

Trådskaperen skal jo bare henge opp en taklampe.

Har dere andre oppfatninger får dere nok begynne å presentere litt tall!
Ta det litt med ro. Bare fordi jeg påpeker at hulltaking og sveisbart påvirker holdfastheten, betyr det ikke at jeg ikke er enig i at det sannsynligvis er greit for TS å bore et M5-hull i sin bjelke (som vi fremdeles ikke vet dimensjonen på, eller om noen overhodet har regnet på om den er riktig dimensjonert).

Jeg er fortsatt helt overbevist om at man med dagens (selv gårsdagens) teknologi kan måle slike ting, selv om jeg ikke har utdanning nok til å grave frem tall på det, men kanskje du kan vise det motsatte?

Jeg er også overbevist om at en trebjelke man spikrer i, oppfører seg veldig annerledes enn en stålbjelke man borer i, men også her mangler jeg kunnskap til å få frem tall.

Nå synes jeg at vi har sklidd litt bort fra temaet, og foreslår fortsatt diskusjon via PM eller separat tråd om det er interessant?

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.