8.017 lest ·
21 svar
8k lest
21 svar
Hvordan installerer jeg taklampe i en stålbjelke?
Side 1 av 2
Hei! Jeg skal sette opp en taklampe, og der jeg vil ha den går det en ståldrager i taket. Hvordan gjør jeg og hvilke verktøy trenger jeg?
Mvh Lina
Mvh Lina
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Er stålbjelken synlig i taket, ingen annen overflate?
Er lampen veldig lett bør det være nok å lime fast et feste med epoksylim.
Men jeg ville nok valgt å bore og gjenge for maskinskrue, alternativt bruke skrue + mutter.
M5-skrue bør være tilstrekkelig.
Hvordan har du tenkt å trekke strømmen?
Er lampen veldig lett bør det være nok å lime fast et feste med epoksylim.
Men jeg ville nok valgt å bore og gjenge for maskinskrue, alternativt bruke skrue + mutter.
M5-skrue bør være tilstrekkelig.
Hvordan har du tenkt å trekke strømmen?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Takk for deres svar! Stålbjelken er ikke synlig. Jeg har gipset taket og det ligger antagelig litt spredt mellom gipsen og stålbjelken. Tippar at det er ca 2-4 cm før stålet kommer. Jo, det er en ganske stor krone som skal opp.... ca 12 kg :eek:
Haha, ja magneten kanskje kan funke
, men jeg tror mer på å gjenge fast lampen. Har en stikkontakt ca 20 cm fra stedet der kronen skal henge.
Haha, ja magneten kanskje kan funke
Funderer forresten... om man bruker magneten så må vel stålbjelken og magneten ligge direkte inntil hverandre?? Eller fungerer det med noen cm spalte imellom?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Nei, det går absolutt ikke!linegarden skrev:
Og jeg ville fraråde sveising inne i "stuen". Tror du kan få litt problem med forsikringsselskapet når dere skal bygge opp huset igjen.
Det høres ut som min gjetning med bor-gjenge-skru blir best. Med litt flaks burde du kanskje kunne trekke fram elrøret helt til lampen (med ny tråd selvfølgelig), så installasjonen blir penere.
God fortsettelse på julen!
Med en borskrutrekker utstyrt med 8mm hylse kan du enkelt feste en festebøyle el.likn. med byggplåtskruv (modellen på nederste delen av siden):
http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid46.pdf
Finnes i nærmeste velassorterte byggevarehandel, også for eksempel Biltema har http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...at-galvaniserat/Byggplatskruv-platbalk-87849/ (men med gummitetning)
http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid46.pdf
Finnes i nærmeste velassorterte byggevarehandel, også for eksempel Biltema har http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...at-galvaniserat/Byggplatskruv-platbalk-87849/ (men med gummitetning)
Du mener å trekke strømkabelen innenfor taket? Og nei, sveising blir det IKKE snakk om! 
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Ja, akkurat. Eller snarere dra frem den "faste installasjonen" til der lampen skal sitte.linegarden skrev:
Bør jo bli penere enn om den skal kobles en bi fra.
Men det blir kanskje ok uansett. Hva er vel 20 centimeter...
Men selve lampesnoren får du nok ikke stappe inn over innertaket.
Nå tror jeg jo at man har ganske store marginer når man beregner hvilken bjelke man skal ha, men man skal være klar over at både sveising og boring påvirker styrken.
Har hørt at i enkelte vindkraftverk så vil man verken bore eller sveise, man bruker magneter for å feste stigen man klatrer til toppen med.
Har hørt at i enkelte vindkraftverk så vil man verken bore eller sveise, man bruker magneter for å feste stigen man klatrer til toppen med.
Det finnes stiger i vindkraftverk som sitter med magneter, det er dog ikke normalt framgangsmåte uten det er fastsveisede rør med gjenger i som man bolter fast stigene i!Lostmoose skrev:Nå tror jeg jo at man har ganske store marginer når man regner på hvilken bjelke man skal ha, men man skal kjenne til at både sveising og boring påvirker holdfastheten.
Har hørt at i visse vindkraftverk så vil man verken bore eller sveise, man bruker magneter for å feste stiger man klatrer til toppen med.
Ikke for at det er aktuelt nå da men hva da ikke sveise? Har hatt rørlegger hjemme hos meg som har kjørt gassflammen 2 cm fra veggen for å lodde kobberrør. Ikke har det brent noe... Man må jo selvfølgelig ta visse forholdsregler!