676 lest ·
7 svar
676 lest
7 svar
Hvordan inspisere for fuktskader i yttervegg?
Hei,
Nybliven eier av en tomannsbolig fra slutten av syttitallet her. Vi har en avvikende lukt i et rom i andre etasje som jeg best kan beskrive som muggen. Den finnes kun i det rommet. Jeg mistenker at den kommer fra fuktpåvirkning fra ytterveggen, der trepanelet riktignok overordnet virker greit, men der det tidligere (for uspesifisert antall år siden) har lekket ned i boden som ligger på bakkeplan og hvor taket er festet mot den aktuelle ytterveggen. Når jeg løsner gulvlisten synes jeg også den kjennes best mot ytterveggen og spesielt i partiet som ligger over boden.
Nå til mitt spørsmål:
Er det gjennomførbart for meg som uerfaren amatør å åpne opp gipsplaten i innerveggen for å prøve å inspisere nærmere? Det er først og fremst stenderne jeg er interessert i. Mistenker at jeg kan støte på en dampsperre før det og når jeg først har laget hull der, kan det jo bli vanskelig å reparere (hvordan?) gjennom inspeksjonshullet mitt. Og hvor mye vil jeg egentlig se gjennom et hull på la oss si 20 cm? Skal forsøke å gå inn midt på stenderen i risikoområdet, men vil jo gjerne få litt oversikt så jeg kan trekke konklusjoner.
Andre bedre forslag? Anticimex og Ocab gjør tydeligvis ikke noe såpass invasivt selv ut fra den informasjonen jeg fikk når jeg ringte. Det var til og med fyren på Ocab som foreslo at jeg kunne åpne gipsplaten selv siden jeg allerede hadde gjort jobben de pleier å gjøre.
Forstår om det er vanskelige spørsmål å svare på, men all hjelp vil være til nytte, før jeg roter til for meg og familien.
Nybliven eier av en tomannsbolig fra slutten av syttitallet her. Vi har en avvikende lukt i et rom i andre etasje som jeg best kan beskrive som muggen. Den finnes kun i det rommet. Jeg mistenker at den kommer fra fuktpåvirkning fra ytterveggen, der trepanelet riktignok overordnet virker greit, men der det tidligere (for uspesifisert antall år siden) har lekket ned i boden som ligger på bakkeplan og hvor taket er festet mot den aktuelle ytterveggen. Når jeg løsner gulvlisten synes jeg også den kjennes best mot ytterveggen og spesielt i partiet som ligger over boden.
Nå til mitt spørsmål:
Er det gjennomførbart for meg som uerfaren amatør å åpne opp gipsplaten i innerveggen for å prøve å inspisere nærmere? Det er først og fremst stenderne jeg er interessert i. Mistenker at jeg kan støte på en dampsperre før det og når jeg først har laget hull der, kan det jo bli vanskelig å reparere (hvordan?) gjennom inspeksjonshullet mitt. Og hvor mye vil jeg egentlig se gjennom et hull på la oss si 20 cm? Skal forsøke å gå inn midt på stenderen i risikoområdet, men vil jo gjerne få litt oversikt så jeg kan trekke konklusjoner.
Andre bedre forslag? Anticimex og Ocab gjør tydeligvis ikke noe såpass invasivt selv ut fra den informasjonen jeg fikk når jeg ringte. Det var til og med fyren på Ocab som foreslo at jeg kunne åpne gipsplaten selv siden jeg allerede hadde gjort jobben de pleier å gjøre.
Forstår om det er vanskelige spørsmål å svare på, men all hjelp vil være til nytte, før jeg roter til for meg og familien.
Vanlige området på eldre hus fra 70-tallet pleier å være at svillen er av trykkimpregnert virke og mangler fuktbarriere mot underlaget, noe som skaper en innestengt lukt. Kan sikkert krype opp lukt høyere opp i yttervegg. Men å åpne opp og sjekke er ikke noe stort jobb.
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 648 innlegg
Kan du ikke begynne med å inspisere utenfra, dvs ta bort noen panelbord i det mistenkte området? Det er jo bare å spikre dem opp igjen etterpå. Kommer fuktigheten utenfra er det vel bedre å gå direkte på kilden, i stedet for å begynne å gjøre inngrep på innvegger og dampsperre?
Pleier man ikke å kjenne det i krypkjelleren? Sniffer man langs gulvlistene i andre rom merker man ingenting.H Håbbe01 skrev:
Min nye hypotese er at det er gammel fuktig asfaboard jeg kjenner. Jeg fant en glippe ved bodtaket der det gapte rett inn til asfaboard som etter kraftig regnvær har blitt merkbart fuktig. Veldig uskjønt gjort av den som snekret der.
Gjentas sikkert ved de fleste regnvær. Nå har jeg midlertidig utbedret dette, men det trenger å gjøres bedre. Og spørsmålet er om det går å bli kvitt lukten uten å fjerne asfaboard - eller om fukten kan ha gitt verre ettervirkninger der inne.
Synes lukten isåfall burde luftes ut på veien om det uansett glipper kan man synes. Har du sjekket i krypkjelleren at den er intakt?R Radhusfarsan skrev:Bruker man ikke å merke det i krypkjelleren? Lukter man langs gulvlistene i andre rom merker man ingenting.
Min nye hypotese er at det er gammel fuktig asfaboard jeg merker. Jeg fant en glippe ved bodtaket der det gapte rett inn til asfaboard som etter kraftig regnvær blitt merkbart fuktig. Veldig uskjønt gjort av den som snekkret der.
Gjentas sikkert ved de fleste regnvær. Nå har jeg midlertidig utbedret dette men må gjøres bedre. Og spørsmålet er om det går an å bli kvitt lukten uten å fjerne asfaboard - eller om fukten kan ha gitt verre ettervirkninger der inne. T
Det høres ikke ut som en dum idé, spesielt ikke siden jeg tror jeg har klart å spore opphavsproblemet til en defekt i fasaden og en mangelfull silikonfuge på bodtaket som begge nok har bidratt til fuktsugende asfaboard der inne i veggen.SågspånPappspikEternit skrev:
Problemet med tilnærmingen utenfra er vel at jeg ikke ser inn bak asfaboard, men antar jeg må fjerne en del av det i så fall og lukke igjen så godt jeg kan.
Klikk her for å svare