Taket på en del av huset mitt bæres opp av tre lange limtrebjelker, cirka 300x700 mm, 12 meter lange, mellom tommelen og pekefingeren, målt med øyemål fra gulvet, 4-6 meter ned. Nå vurderer jeg å sette opp noen lamper i dem.
Da dukker en bekjent opp i diskusjonen og bekymrer seg for at man kan forårsake sprekker og svekke bjelkene hvis man skrur i dem. Visst, jeg har sett tre sprekke når man skrur i det, men det er jo lengdegående sprekker som ikke burde spille noen rolle i sammenhengen (spesielt når det er bjelker i disse dimensjonene).
Ligger det noe i hva han sier, eller er det bare å henge opp lampene?
Da dukker en bekjent opp i diskusjonen og bekymrer seg for at man kan forårsake sprekker og svekke bjelkene hvis man skrur i dem. Visst, jeg har sett tre sprekke når man skrur i det, men det er jo lengdegående sprekker som ikke burde spille noen rolle i sammenhengen (spesielt når det er bjelker i disse dimensjonene).
Ligger det noe i hva han sier, eller er det bare å henge opp lampene?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 innlegg
Er det treskrue du skrur med skrutrekker så ville jeg ikke bekymre meg.
Skal du i med 12 mm franskskrue så bør man forbore men så tunge lamper har du vel ikke.
Protte
Skal du i med 12 mm franskskrue så bør man forbore men så tunge lamper har du vel ikke.
Protte
Heng opp dem! Så lenge du ikke bruker noen enorme skruer/bolter så er det absolutt ingen fare. Når man dimensjonerer treverk så har man med en faktor for tørkesprekker, så med mindre du skal henge opp en enorm tung krystallkrone ser jeg ingen grunn til å bekymre seg.
Klikk her for å svare