Har et garasje bygget for ganske lenge siden. Innsiden og innertaket er dekket med blå-grå, cirka 3 mm tykke, harde plater som jeg gjetter er eternitt og dermed asbest.
Nå hadde jeg tenkt å isolere garasjen og hadde tenkt å isolere fra innsiden ettersom panelet er veldig fint.
Hvordan går jeg fram? Skal jeg beholde eternitten og bygge på med nye lekter og isolasjon eller skal jeg rive bort alt?
Nå hadde jeg tenkt å isolere garasjen og hadde tenkt å isolere fra innsiden ettersom panelet er veldig fint.
Hvordan går jeg fram? Skal jeg beholde eternitten og bygge på med nye lekter og isolasjon eller skal jeg rive bort alt?
Hobbyelektriker
· E
· 15 416 innlegg
Eterniten er ikke farlig der den sitter, faren oppstår først når man begynner å støve, det vil si når man river den ned. Kan du lekte opp og isolere uten å knekke hver plate eller måtte tukle med dem på noen annen måte, ville jeg latt det sitte. Dessuten, faren med asbest ligger i å puste inn støvet hver dag, spesielt sammen med røyking. Riving av eternitt en-to ganger i løpet av livet og bruk av åndedrettsvern vil jeg påstå ikke innebærer noen risiko.
Nei, jeg er ikke så bekymret for asbesten heller, det er mer et skikkelig arbeid å rive ned.Fotografen skrev:Eterniten er ikke farlig der den sitter, faren oppstår først når man begynner å støve, dvs. når man river den ned. Kan du lage reisverk og isolere uten å knuse hver plate eller måtte fikle med dem på noen annen måte, ville jeg latt dem sitte. Dessuten, faren med asbest ligger i å puste inn støvet hver dag, spesielt da sammen med røyking. Riving av eternitt en-to ganger i løpet av livet og bruk av åndedrettsvern vil jeg påstå ikke innebærer noen risiko.
Antar at eternitten sprekker hvis man spikrer eller sager i den???
Har ingen anelse om det er vanlig eller ei. Jeg er jo ikke 100 sikker på at det er eternit men det er min beste gjetning.Mäster skrev:
Plater som er kanskje en 60x60cm, blå-grå, 3mm tykke og harde.
Å slå spiker i eternitt går ikke, da sprekker det uten tvil. Derimot går det bra å bore og deretter skru. Det støver en del når man borer, så åndedrettsvern og/eller avsug anbefales. Å sage går, men det støver mye, så unngå sagingen hvis du kan! Jeg var på et tidspunkt nødt til å kappe en korrugert eternitt-takplate. Når vinden var frisk og kom fra riktig retning, benyttet vi anledningen til å bruke en sirkelsag. Dette for at snittet skulle gå raskt. En stor, grå asbestsement-sky dro avgårde, og bladet var i prinsippet ubrukelig etter et sagspor på 1000 mm.
Hvis du kan unngå å røre for mye i eternitten, hadde jeg også latt den sitte igjen. Skal du kaste eternitt virker det som om reglene og kostnadene varierer mye mellom ulike steder i landet. Jeg mener å huske at dette har blitt diskutert i en tråd her på forumet. På min lokale gjenbruksstasjon i Höganäs var det gratis å kaste eternitten, men bare hvis man kastet maks en halv kubikkmeter om gangen. Det ble noen turer...
Hvis du kan unngå å røre for mye i eternitten, hadde jeg også latt den sitte igjen. Skal du kaste eternitt virker det som om reglene og kostnadene varierer mye mellom ulike steder i landet. Jeg mener å huske at dette har blitt diskutert i en tråd her på forumet. På min lokale gjenbruksstasjon i Höganäs var det gratis å kaste eternitten, men bare hvis man kastet maks en halv kubikkmeter om gangen. Det ble noen turer...
Her er det gratis å kaste, men som sagt min lille renovering ble straks mye større... 
Man skulle kanskje rive ned i taket langs veggen og deretter feste lektene i gulv og tak og så bare litt her og der i veggene. Da slipper man å rive så mye, man slipper å bore så mye, og veggene sitter jo ganske greit uansett.
Man skulle kanskje rive ned i taket langs veggen og deretter feste lektene i gulv og tak og så bare litt her og der i veggene. Da slipper man å rive så mye, man slipper å bore så mye, og veggene sitter jo ganske greit uansett.
Klikk her for å svare