1.860 lest ·
14 svar
2k lest
14 svar
Hvordan gjøre med en bjelke som er i veien for kjøkkenskap?
Jeg har et bekymmer. Skal sette inn et nytt kjøkken men trenger da å slå ut en lettvegg mellom eksisterende kjøkken/spiserom for å få plass til de nye skapene og benkeplaten som er ca 70 cm lengre enn den gamle. Saken er den at jeg har kjøpt en tilpasset marmorplate og kan derfor ikke kompromisse på lengden på benkeplaten. Men når lettveggen ble revet oppdaget vi både en bærende stender og elektriske rør i veggen!
Hvordan ville du resonert og løst problemet?
Hvordan ville du resonert og løst problemet?
Elektrisiteten kan vel ikke ha vært en overraskelse ettersom det sitter en bryter og en koblingsboks som har vært synlige, men elektrisiteten kan man jo trekke om i tak og vegg, ettersom dere uansett river, så angående bjelkene hvis de er bærende ville det vært penest å felle inn en stolpe i veggen og så legge en limtre som bærende bjelke til andre siden i stedet for veggen. Men det er vanskelig å si eksakt hvordan man bør gå frem basert kun på det bildet.M Maria_B skrev:Jeg har et bekymmer. Skal sette inn et nytt kjøkken men trenger da å slå ut en mellomvegg mellom nåværende kjøkken/spiserom for å få plass til de nye skapene og benkeplaten som er ca 70 cm lengre enn den gamle. Saken er den at jeg har kjøpt en tilskåret marmorplate og kan derfor ikke kompromisse på lengden på benkeplaten. Men da mellomveggen ble revet oppdaget vi både en bærende bjelke og elektriske rør i veggen!
Hvordan ville du resonnert og løst problemet?
Vurderer å lekte ut veggen noe for å på den måten ”bygge inn” regelen.
Du trenger å fortelle mer om hva det gjelder, er det hus eller leilighet?
Finnes det overetasje?
Hvordan ser plantegningen ut for da kan man i det minste gjette om det er noe bærende, f.eks. hjertvegg?
Er det et hus med loft kan man se hvordan takstolene ligger og er bygget.
Finnes det overetasje?
Hvordan ser plantegningen ut for da kan man i det minste gjette om det er noe bærende, f.eks. hjertvegg?
Er det et hus med loft kan man se hvordan takstolene ligger og er bygget.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 301 innlegg
Strømmen legges vanligvis i flexslange i dag, men det gjør elektrikeren.
Regelen der trenger ikke å være bærende, så det er en god idé å poste plantegning og konstruksjonstegninger.
Regelen der trenger ikke å være bærende, så det er en god idé å poste plantegning og konstruksjonstegninger.
Regelen som du vil ha bort er den som sitter ved siden av elboksen eller den som ved veggen? Det ser ut som to regler ved elboksen, den ene ser ut til å være utskjært der bryterboksen (a-boksen) sitter og kan vel da ikke være bærende? Regelen ved siden av ser ut som en 45x45(?) og føles litt spinkel i så fall for å være bærende...?
Deretter må man legge om elektrisitet i flexrør.
Deretter må man legge om elektrisitet i flexrør.
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 337 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.337 innlegg
Forstår ikke helt hvordan du har tenkt her?M Maria_B skrev:Jeg har et bekymmer. Skal sette inn et nytt kjøkken men trenger da å slå ut en mellomvegg mellom eksisterende kjøkken/spisestue for å få plass til de nye skapene og benkeplaten som er ca. 70 cm lengre enn den gamle. Saken er den at jeg har kjøpt en tilskåret marmorplate og kan derfor ikke kompromisse på lengden på benkeplaten. Men når mellomveggen ble revet oppdaget vi både en bærende regel og elektriske rør i veggen!
Hvordan ville du resonere og løse problemet?
Om veggen er bærende eller ikke må du finne ut først, hensiktsmessig gjøres dette før man begynner å rive.
Er den bærende så får du mye arbeid.
Regelen er den som sitter nærmest veggen. Helt riktig at reglene ved elboksen ikke er bærende. Men sannsynligvis hviler overetasjen på to "rammer" av grovere regler. Hvorav en for øyeblikket gir meg hodebry.T TechChad skrev:
Det er mye spekulasjoner.M Maria_B skrev:
Gi oss mer info hvis du vil ha konkret hjelp, ellers riv ned det du skal og bygg ut veggen de 5-6 cm det handler om og la reglen være igjen.
Edit: Var litt for rask, så at du har svart på flere innlegg ovenfor.
Klikk her for å svare