Hei,

Holder på som best og bygger hytta, om noen dag skal pappen på taket som er av pulttype, dvs bare heller én vei.

Løsningen med trekantslist på sidene og la pappen gå opp på disse er gitt, og også ha en avrenningsplate i bakkanten under pappen, men hvordan skal man gjøre best i forkanten? Brette rundt pappen rundt rupanelet? Eller skal man bruke trekantslist også i forkanten?

Har ikke funnet noe bra bilde på nettet over dette.

Hvordan gjør man?

Mvh
Wretan

• Liker
Ingolainen
  • Laddar…
Helst skal man ha en sprangblekk som spikres i rupanelen og som takpappen limes fast ved. Har man ikke det lar man pappkanten gå ut en tommestokkbredde utenfor rupanelen.

tommib
Ingen anelse om det er riktig men på vår frigge på landet har vi trekantslist også i forkant. Vindski og deretter vindski-plater som ligger over takpappen akkurat som på sidene. Fungerer bra så langt.

• Liker
emilbrolin og 2 andre
  • Laddar…
Det avhenger naturligvis litt av takvinkelen, men trekantslist i forkanten må være feil. Det gjelder at vannet får fart over kanten og kommer så langt ut som mulig.

• Liker
Larspeter og 1 annen
  • Laddar…
Hei og takk for deres svar, takvinkelen er kun 6 grader. Leste en annen gammel tråd her på byggahus hvor noen flere hadde satt vindskeier og vindskeieplate også foran. Men hvordan løser man i så fall det pent i hjørnene der to trekantslister møter hverandre og plate oppå?

Har forsøkt å google på språngbleck men får veldig tynt med bilder av en slik plate.

• Liker
Mickethor
  • Laddar…
Sprangblekk er et enkelt metallblekk som finnes i de fleste byggevarehus. I prinsippet en metallstrimmel med en brett på midten. Pleier å finnes ved siden av vindusblekk, vannbrettblekk mm. 6 graders takvinkel gjør det ekstra viktig at vannet kommer bort fra fasaden.

Grubler på det samme. Har satt trekantlist i forkant, grunnpappen på plass, og i morgen blir overflatepappen lagt på. Min plan er å prøve å lage hjørnene selv, om det ikke går å finne ferdige.

Kan legge ut et bilde når det er klart. Følsomme seere advares dog :-)

tommib
Nå er jeg riktignok ute på områder jeg ikke kan så bra, men hvorfor skulle det være galt å montere vindskive også foran på taket og så en vattplåt over? Poenget med det hele er jo at vannet ikke renner oppover, alt vannet renner nedover taket i stedet. Trekantslisten er egentlig bare en ekstra sikkerhet om det skulle bli litt vann stående på grunn av løv eller lignende.

I vårt tilfelle kjøpte vi boden halvferdig, så det fantes trekantslist i forkanten allerede. Hjørnene på pappen må man brette opp litt, og i verste fall lage et lite snitt i. Platene klipper man med vanlig platesaks. Vattplåtene på sidene lot jeg gå opp nesten hele veien til hjørnet, deretter overlappet jeg med den som sitter i forkant og klippet en 45-graders vinkel på den (og klippet bort den lille bøyen). Ikke et mesterverk, men det ser greit ut. Fremfor alt vises det ikke fra der man ser på boden.

Jeg vet heller ikke hva som er "rett", men på de to pulpettakene jeg har laget (bod og frittstående uterom) har jeg satt trekantlist også foran. 7 graders helling på takene. Underlagspapp oppbrettet på listen. Skåret litt i hjørnet for å få til bretningen i oppbretten og så brukt asfaltlim for å tette. Deretter lekter og plater på. Har satt vindskier og vanlige vindskieplater både foran og på gavlene. Først gavlplaten fram til forkanten, deretter framsidens plate oppå og med et par cm overheng som deretter er bøyd nedover.

• Liker
Rebban79
  • Laddar…
Jeg begynner å mistenke en viss språklig misforståelse. "Fram" er i mitt bevissthet det laveste punktet på pulttaket, der skal det være et sprangblekk og ingen trekantslist. I takets bakkant (det høyeste punktet) er det derimot passende med en trekantslist og en vattplåt. Bakkanten bør ha samme utførelse som sidene, men med en annen vinkel.

Tidligere var det vanlig med en vattbräda som satt i 90 graders vinkel på den øverste vindskiven inn over pappen. Siden disse bordene alltid råtnet bort ganske snart, har man erstattet dem med en vattplåt som også beskytter den øverste vindskivens overkant.

• Liker
tommib
  • Laddar…
Hei og takk for tips!

Ja, det er jo en viss forskjell om "fremkanten" er høyeste eller laveste punktet. For min del er det høyeste punktet og på inngangssiden.

Jeg vurderer å bruke trekantlist der også og legge vannplaten over. Asfaltlim får løse hjørnet om man ikke får til en smart overlapping på pappen.

Mvh
Wretan

tommib
justusandersson skrev:
Jeg begynner å mistenke en viss språklig forbistring. "Fram" er i min bevissthet det laveste punktet på pulttaket, der skal være et sprangbeslag og ingen trekantslist. I takets bakkant (det høyeste punktet) er det derimot passende med en trekantslist og en vannbeslag. Bakkanten bør ha samme utførelse som sidene, men med en annen vinkel.

Tidligere var det vanlig med en vannbord som satt i 90 graders vinkel på den øverste vindski inn over pappen. Siden disse bordene alltid råtnet bort ganske snart har man erstattet dem med en vannbeslag som også beskytter den øverste vindskiens overkant.
Ja, du har selvfølgelig helt rett. Jeg funderte også på om vi snakket forbi hverandre (derav spesifikasjonen om at vannet renner nedover).

For meg er det selvsagt at det høyeste punktet er forkant, men det er bare fordi det er den siden man ofte går inn på i en bod med pulttak (i min verden).

Plateøvelser... (ikke le) :-)
Tar øvelsen på lærekontoen. Ordentlige verktøy hadde sikkert gjort det lettere. Nåvel, litt svart fugemasse skjuler det verste. Plateskjøt med tråder av lyse linjer på mørk overflate, montert på treoverflate utendørs. Metallplate med saks og blyant på tregulv, brukt til plåtøvelse. Verktøy og en ufaglært bøyd metallplate på et trebord, reflekterer en amatørmessig plåtøvelse med fokus på læring og praktisk erfaring. Gulhåndtaket verktøy og svart plåtbit på trebord, med fokus på ujevn kant, muligens resultat av plåtklipping.

• Verktøy og svart metallplate på en trebordsoverflate, delvis tildekket av en finger.
  • Liker
Anders.N.Nilsson og 10 andre
  • Laddar…
Takk for tipset. Gjorde noe lignende.

• Svart metallplate med bøyd kant på et arbeidsbord, omgitt av hansker og verktøy.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.