16.145 lest ·
12 svar
16k lest
12 svar
Hvordan gjør man med lufting av panel på gavl
Hei
Hvis dette har vært tatt opp tidligere og jeg ikke kan finne info, ber jeg om unnskyldning.
Jeg har følgende problem som jeg ikke helt får til å henge sammen.
Jeg vet at man skal ha luftspalte mellom isolasjon og panel på vegg (har liggende panel)
Mitt problem er at jeg ikke forstår hvordan man gjør med ventilering av veggene på gavlene?
Mange hus som jeg har sett på har helt tett på gavlen, det finnes luftspalte mellom panel/isolasjon men ingen lufting oppe ved taket.
Det kan være at jeg totalt har misforstått, kan det være at det er nok å ha en luftspalte for veggene, og at det ikke trengs en "inngang/utgang" for denne luftspalten?
Takknemlig for hjelp
/
Hvis dette har vært tatt opp tidligere og jeg ikke kan finne info, ber jeg om unnskyldning.
Jeg har følgende problem som jeg ikke helt får til å henge sammen.
Jeg vet at man skal ha luftspalte mellom isolasjon og panel på vegg (har liggende panel)
Mitt problem er at jeg ikke forstår hvordan man gjør med ventilering av veggene på gavlene?
Mange hus som jeg har sett på har helt tett på gavlen, det finnes luftspalte mellom panel/isolasjon men ingen lufting oppe ved taket.
Det kan være at jeg totalt har misforstått, kan det være at det er nok å ha en luftspalte for veggene, og at det ikke trengs en "inngang/utgang" for denne luftspalten?
Takknemlig for hjelp
/
Har også vært inne på denne løsningen, men det som er rart er at jeg har sett mange nye hus som helt mangler denne ventilasjonen ved gavlene. (Mangler den også ved takfoten men der antar jeg at man har brukt mögelstopper i stedet.)
Sjekket nettopp i dag på huset til broren min, hovedbygningen fra 80-tallet hadde underkledning som var ventilert men for den helt nye tilbyggelsen av stuen med åpen himling opp til mønet fantes det ingen ventilasjon i overkanten av fasaden. Og ingen kaldloft å ventilere mot altså...
Man skal jo også notere at det finnes en viss ambivalens også når det gjelder det beslektede spørsmålet vertikal luftspalte når man har stående fasade panel.
Om man ikke legger to lag lekter (stående, så liggende) eller i det minste en viss avstand under en liggende lekt så får man jo ingen vertikal luftspalte i det hele tatt, og det er jo da meningsløst å ha en åpning i overkant.
Mange ser ut til å synes at det går an å droppe den vertikale luftspalten og bare bruke liggende lekter, på noen mer offisiell byggeside leste jeg at det var ok "om plasseringen ikke er utsatt" hva nå det enn betyr. Noe som da som sagt ville innebære også at luftåpningen i overkant ville være forhandlingsbar.
Er det muligens en sånn sak der ambisiøse gjøre-det-selv-folk er mer nidkjære enn proffene?
Om man ikke legger to lag lekter (stående, så liggende) eller i det minste en viss avstand under en liggende lekt så får man jo ingen vertikal luftspalte i det hele tatt, og det er jo da meningsløst å ha en åpning i overkant.
Mange ser ut til å synes at det går an å droppe den vertikale luftspalten og bare bruke liggende lekter, på noen mer offisiell byggeside leste jeg at det var ok "om plasseringen ikke er utsatt" hva nå det enn betyr. Noe som da som sagt ville innebære også at luftåpningen i overkant ville være forhandlingsbar.
Er det muligens en sånn sak der ambisiøse gjøre-det-selv-folk er mer nidkjære enn proffene?
Ser at det er flere enn jeg som er litt fundersam på hvordan (eller om det trengs) gjøres.
Til saken hører at jeg ikke har kalloft/kallvind, men har isolert opp til mønet.
Vi har brukt underspikringsmetoden på gavler/langsider http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4557&contextPage=5947
På langsidene valgte vi å sette mögelstop, men på gavlen kommer vi trolig ikke til å ha noen ventilasjon i det hele tatt opp ved taket. Så er det bare å håpe på at dette fungerer.
Til saken hører at jeg ikke har kalloft/kallvind, men har isolert opp til mønet.
Vi har brukt underspikringsmetoden på gavler/langsider http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4557&contextPage=5947
På langsidene valgte vi å sette mögelstop, men på gavlen kommer vi trolig ikke til å ha noen ventilasjon i det hele tatt opp ved taket. Så er det bare å håpe på at dette fungerer.
Jeg tror det var på Beijer jeg fant at de sa at ved låspanel med lås større enn 70mm så blir luftingen tilstrekkelig med bare en lekt.Crebel skrev:Man skal jo også merke seg at det finnes en viss ambivalens også når det gjelder det beslektede spørsmålet vertikal luftspalte når man har stående fasad panel.
Om man ikke legger to lag sløyfer (stående, så liggende) eller i det minste en viss distanse under en liggende lekt så får man jo ingen vertikal luftspalte i det hele tatt, og det er jo da meningsløst å ha en åpning i overkant.
Mange ser ut til å mene at det går an å hoppe over de vertikale luftspaltene og bare bruke liggende sløyfer, på noen mer offisiell byggeside leste jeg at det var ok "om stedet ikke er utsatt" hva nå det innebærer. Hvilket da som sagt ville innebære også at luftåpningen i overkant skulle være forhandlingsbar.
Er det muligens et sånt spørsmål der ambisiøse byg-selv-folk er mer nidkjære enn proffene?
Spørsmålet er hvordan f.eks. jeg skal gjøre hos meg.. Har begynt å sette 120/120 stående. På langsidene er det ingen problemer for over panelet har jeg 45mm luft til undertaket (kald loft), har ingen raft men synlig undertak.
Men på gavlene hvordan skal jeg gjøre der. Jeg legger en 95 lekt mot undertaket så legger jeg som lås en 95 som altså følger takvinkelen og males med møne-fargen. Da blir det altså bom tett.
Men i alle fall som mats_o sier, en vegg blir jo aldri helt tett, kanskje spesielt ikke hvis man setter 120/120 som jeg..
Stående panel med lockrekke har riktig nok ikke samme problem med vertikal luftspalte som fasade stående panel.
Om du ikke vil kjøre med underspikring kan du ikke gjøre så at du setter 95:en langs takvinkelen utenpå de vanlige lockrekkene (som du ikke lar gå helt opp til takvinkelen, men gjør dem en drøy centimeter kortere)?
Om du ikke vil kjøre med underspikring kan du ikke gjøre så at du setter 95:en langs takvinkelen utenpå de vanlige lockrekkene (som du ikke lar gå helt opp til takvinkelen, men gjør dem en drøy centimeter kortere)?
Klikk her for å svare