Søker tips og råd om hvordan jeg best gjør med veggene her på kjøkkenet.

Har nettopp revet ut alt og det ser ut slik. Det sitter typ mdf plate der under vinduet og der flisene har vært før, stort hull ved kontakten ved viften og der ned til. Tar jeg bort alt tre og fyller med hva? Eller hadde dere satt gips?

Alle andre vegger skal sparkles. Kommer til å fylle små hull med husfix først. (Eller hva anbefaler dere å fylle med?) veggene er dobbel tegl med puss.

Til høyre kommer det til å være høyskap helt opp til taket og veggen med vinduet blir «åpen» med løse hyller altså ingen kjøkkenskap oppe.

Generelle tips til forarbeid til sparkling mottas også gjerne. Det kan være noen enkelte sprekker i veggene også.

• Tomt kjøkken med gule vegger, MDF-plater under vinduet, hull ved stikkontakt, og trepanel i taket. Mangler innredning og viser eksponert rørføring.
  • Et kjøkken under renovering med gule vegger, trepaneltak, synlige rør og hull i veggene. Ingen møbler eller apparater.
  • Renovering av kjøkken med trepanel i taket, avdekkede gule vegger, synlig rør ved vinduet, og fragmenter av tidligere MDF-plater og flis.
Jeg har bare brukt sementbaserte sparkel til vegger av stein, aldri tre, så ingen kunnskap om det men gjetter at det kan bli problemer når man blander et stivt materiale med noe som beveger seg mer når temperatur og fuktighet varierer.

Hva finnes bak MDF-platen. MDF ville jeg aldri brukt noe sted, men andre mener annerledes. Gips betrakter jeg som en unødvendig kostnad, men noen liker det.

I denne gamle tråden finnes en film om bredsparkling som jeg syns er bra, det finnes mange flere:
https://www.byggahus.se/forum/threads/tva-amatoerer-som-ska-renovera-vaeggar.532740/post-5947834

Husfix er en dyr sparkel som bare er egnet hvis man trenger veldig lite sparkel. Sparkler man mye, pleier sekker på minst 15 kg å bli billigst. Et eksempel https://www.hornbach.se/p/lagningsbruk-finja-25kg/5107751/

Elanlegget ser ut til å være veldig gammelt eller hjemmelaget. Skal du ikke benytte anledningen til å spore inn rør for ny elektrisitet når du likevel har revet alt, det ser ut til å være litt for få uttak for moderne behov. Legg i så fall de horisontale rørene høyt opp på veggene, ikke midt på. Gjør vertikale "nedstikk" via bokser, så er det lett å unngå å bore i rør med kabler senere. Forumets ordensmenn vil fortelle deg at du ikke har lov til å gjøre dette selv.

T TommyC skrev:
Jeg har bare brukt sementbasert sparkel til vegger av stein, aldri tre så ingen kunnskap om det men gjetter at det kan bli problemer når man blander et stumt materiale med noe som beveger seg mer når temperatur og fuktighet varierer.

Hva finnes bak MDF-platen. MDF ville jeg aldri brukt noe sted men andre synes annerledes. Gips betrakter jeg som en unødvendig kostnad men noen liker det.

I denne gamle tråden finnes en film om bredsparkling som jeg synes er bra, det finnes mange flere:
[lenke]

Husfix er en dyr sparkel som bare er passende om man behøver veldig lite sparkel. Sparkler man mye så pleier sekker om minst 15 kg bli billigst. Et eksempel [lenke]

Elektrisiteten ser ut til å være veldig gammel eller hjemmelaget. Skal du ikke benytte anledningen til å spore inn rør for ny elektrisitet når du uansett har revet alt, det ser ut til å være litt for få uttak for moderne behov. I så fall dra de horisontale rørene høyt opp på veggene, ikke midt på. Gjør vertikale "nedstikk" via bokser så er det lett å unngå å bore i rør med kabler senere. Forumets ordensmenn vil fortelle deg at du ikke får lov til å gjøre dette selv.
Takk!

Vi kommer til å fikse elektrisiteten og ta hjelp av elektriker med det 👍🏼

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.