Jeg har murt opp en vegg som er en fortsettelse på en eksisterende vegg og lurer på hvordan jeg skal løse pussingen av den nye veggdelen. Må jeg fjerne all puss fra den gamle veggen og pusse hele veggen som en helhet, eller holder det å pusse den nye delen i samme nivå som den gamle? Usikker på hva som skjer i så fall der den nye pussen møter den gamle.
Et annet spørsmål er hvilken type puss dere tror ville vært mest lik den gamle veggen etter maling, antagelig veldig vanskelig å svare på ut fra bildene, men kanskje fantes det en standardløsning for kjellere som ble pusset rundt 1976?
Så.... om jeg bruker pudsbruk b og bare pusser det nye og møter det gamle... hva tror dere kan skje?
Kommer det til å sprekke i skjøten mellom det nye og det gamle?
Krymper pudset, altså... vil den nye pudsen synke inn noe eller beholder den tykkelsen når den tørker?
Kommer det til å se dumt ut?
Er ikke sugen på å slå ned den gamle pudsen da den sitter steinhardt men kanskje er best løsning?
Det kommer synes hvordan du enn gjør bortsett fra hvis du tar ned pussen inn til hjørnet. Jeg ville nok pusset opp den nymurte veggen med baner og den gamle pussen som endebane (støtte å stake av mot) og deretter ved skuringen filtret i skjøten med litt 1mm-mørtel. Etter maling synes det nok ikke så mye da... Avhenger av hvor perfekt du vil ha det...
Dessverre kommer det nok til å sprekke i skjøten, du må nett og pusse hele overflaten... Det kan være at du klarer deg fordi det står på samme gulv...
Vanligvis legger man en sprekkfuge i skjøten som man mykfuger hvis man vil være sikker...
Jeg ville hvis det var i min kjeller slått ned eksisterende puss til hjørnet eller i det minste sørget for å få bort malingen, så nett og pusset hele...
/Peter
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.