Hei hei!
Hang mye her da vi kjøpte hus for 5-6 år siden, og nå skal de glemte delene renoveres, og jeg har støtt på noen problemer... Da vi kjøpte huset, var det en fuktskade i det ene hjørnet. Nå er grunnen (mullbänk/nesten krypkjeller) revet opp og gravd ut. Har begynt å rive i veggen for å se hvor mye som er skadet der. Nå til mine spørsmål...
Min tanke er å ikke rive høyere opp enn det som virkelig er nødvendig... Men hvor mye må egentlig fjernes?
Det er som sagt en gammel fuktskade, ingen fukt for øyeblikket. Også insekter har spist seg mett på treverket.

Hvordan gjenoppretter man på best mulig måte?

Legger ved noen bilder...
Bilde 1 viser hvordan det ser ut... Nærmest er det liggende panel som er i ganske god stand. Så er det sponisolasjon, deretter stående planker som ligger inntil en form for puss.
Bilde 2 viser hvordan de stående plankene ser ut, tatt nedenfra.
Alle gode tips og råd er velkomne!!!

• Rivningsområde i husets vägg, synlig liggende panel, steiner og skadet treverk, indikasjon på gammel fuktskade med eksponert fundament.
  • Nærbilde av en treflate med insektsskader og råte, samt tilstøtende murpuss, som viser strukturelle skader i et gammelt byggeprosjekt.
Om fukten er borte og det ikke er bærende deler som er påvirket trenger du ikke å gjøre noe. Fjern eventuell mugg og bygg igjen så det blir pent. Så lenge det er tørt vil ingenting skje.

Nei, alt er tørt nå. Men man lurer jo på hvordan i f-n de har bygget denne veggen...skiller seg markant fra resten av huset!
Veggen er konstruert med trepanel over en ujevn betongbase, med merkbare forskjeller fra resten av huset. Treverk er utsatt og ser slitt ut.

Ødelagt treverk og synlige spiker i en del av innervegg, med betonggulv dekket av sagspon og byggrester.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.