Hei!

Har funnet en masse om gerning av hulkillist men de fleste ser ut til å ha problemer i 90 graders hjørner. Jeg har et annet problem. Jeg tenkte å sette hulkillist i et brutt innertak der vinkelen mellom skråtaket og taket er 144 grader. Hvordan sager man egentlig listen da? Man kan jo ikke bare dele vinkelen i to. Synes jeg har testet det meste nå uten å lykkes. Noen som sitter på løsningen?

Hei.
Man kanskje må ta til den gamle metoden ved å bruke kniven.
Den ene listen rett og hele veien inn i hjørnene.
Den andre listen må man skjære inn vinkelrett 90 grader.
Det er litt pusling, men det går etter noen forsøk...og litt sparkel blir det.
Hålkärlslisten er jo bygd etter montering 90 graders vinkel så litt modernisering på baksiden kan være nødvendig for å få en jevn kant mot veggen.
Har også sett et sted at det finnes hålkärlslister som ikke er 90 grader.
Lykke til.

Det er kanskje litt forvirring om hva Mraff er ute etter?

Mraff - om du ser på den klumsete skissen her - jeg oppfatter det som at du lurer på hvordan man gerer i vinklene a og b når man setter lister langs 1, 2 og 3 i rommets kortender - er det riktig oppfattet?

• Diagram for å vise lister vinkler med merking av 1, 2, 3 for kortendene og vinkler a, b i et rom.
Ja, det er akkurat slik som Farzan beskriver det.

Når jeg bygde terrasse med skjeve hjørner, kjøpte jeg en gjæringsvinkel. Bare hold den i vinkelen og brett den riktig, flytt den ned til gjærsagen og still den inn etter en metallbit på verktøyet. Sag, og så er det klart.

Problemet er løst. Man gjør akkurat som det står i alle andre tråder. Man deler vinkelen med to og legger listen i gjærekassen akkurat som den sitter på veggen. Grunnproblemet var at jeg hadde målt en feil vinkel, fy så pinlig. :confused:

Takk uansett for svarene!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.